A jövőben, a nagy testvér szeme mindenhol ott lesz!

2018.06.13

Mai cikkemben egy kicsit a jövőt szeretném bemutatni nektek, a fuvarozás és a szállítás területén. Előre leszögezem elég megosztó lesz a cikkem, van, aki az újdonságokat és a jogszabály változásokat üdvözli, de van, aki egyenesen viszolyog ettől.

Nem is olyan régen, 2018.06.04-én az EP, TRAN Bizottsága több jövőbeni módosítást szavazott meg a szállítmányozással kapcsolatban. Én most kimondottan két elemével kívánok foglalkozni. Mégpedig azzal, hogy a tervezet szerint 2020. vagy 2021-től a 3,5 t össztömeg alatti teher- és személyszállító járműveket, amik nemzetközi forgalomban közlekedik, menetíró készülékkel (tachográffal) kell felszerelni, és a vezetési- és pihenőidőről szóló 561/2006/EK rendelet előírásait be kell tartaniuk. A másik az, hogy ugyan ezen időponttól, bevonásra kerül az analóg (korongos) tachográf és az eddigi forgalomban lévő digitális tachográfok, és minden járműbe, úgynevezett intelligens (GPS alapú) tachográfot kell szerelni.

De mit is jelent ez, a nem is távoli jövőben? Mi változik meg egy csapással a menetíró készülékkel felszerelt járművek sofőrjei és üzembentartói számára?

Mivel a készülék GPS alapon rögzít mindent, az utazással töltött időket innentől minden esetben kézi adatbevitellel rögzíteni kell, mivel elég könnyen kiderül, ha nem a telephelyről, indult vagy érkezett a jármű.

Ezek után a jármű gépegységének és a kártyának az adatai meghatározott időközönként, egy zárt rendszeren belül, feltöltésre kerülnek az ellenőrző hatóságokhoz. Ennél fogva, a hatóság bármikor hozzá fér az adatokhoz, és ellenőrizni tudja a járművezető munkáját és minden tevékenységét, valamint a jármű teljes mozgását, mint egy nyomkövető rendszeren.

Ennél fogva mivel távolról is ellenőrizhető lesz a járművezető tevékenysége, szükségtelenné válik a közúti ellenőrzés, és így költséghatékonyabban tudják az ellenőrző hatóságok a kontrollokat végezni.

A későbbiekben, országokra, régiókra, megyékre vagy akár városokra is tud a hatóság szűréseket végezni, dátumokra, és az akkor ott tartózkodó járművezetők munkájának szabályosságát tudják majd ellenőrizni.

A rendszert tovább kívánják fejleszteni, nem is kicsit, és teljes automatizálást akar a hatóság elérni az I. fokú eljárások terén. Ezt úgy kell elképzelni, mint most a sebességtúllépés ellenőrzéseket, egy nagy szoftverhálózat folyamatosan, ellenőrzi a járművezetők munkáját, és ha a rendszer hibát észlel, akkor automatikusan határozatot hoz, mely postázásra kerül.

Amennyiben a határozattal a sofőr, vagy a cég nem ért egyet fellebbezést nyújthat be, amit már ügyintéző értékel, ha a fellebbezésnek helyt ad akkor a bírságot visszavonja, ha nem, volt a fellebbezés eredményes, akkor a bírságot helyben hagyja, és lehet nyitni a pénztárcát.

Ezen okok miatt, már most kérjük a cégeket és a sofőröket, hogy munkájuk során maradéktalanul próbálják betartani a jogszabályi előírásokat, hogy az alkalmazkodás könnyebb legyen a későbbiekben.

A 3,5t össztömeg alatti járművekkel áru- vagy személyszállítást végző cégeknek ajánljuk, hogy a felkészülést már most kezdjék meg, saját és munkavállalóik oktatását, képzését, hogy ne rohamléptekben kelljen ezeket elvégezni, valamint a fuvarok szervezésénél is kezdjék el alkalmazni a vezetési- és pihenőidők szabályait, hogy ezen szervezési módozathoz is hozzá szokjanak.

Ahogy ezt mondani szokták: "A lecke fel van adva!"

Amennyiben kérdés merülne fel Önben, keressen minket bizalommal, elérhetőségeink bármelyikén!

Hiszen már biztos tudja:

Tacho Center

"Iránytű a fuvarozásban!"