Brexit: októberi kilátások!!!

2019.10.17

Az eredeti forgatókönyv szerint az Egyesült Királyság (UK) 2019. március 29-én lépett volna ki az Európai Unióból. 

A kilépési megállapodás többszöri leszavazása után azonban előbb a "hard Brexit" elutasítása, majd a kilépés elhalasztása mellett döntött a brit parlament. 

Legutóbb április 8-i döntésével a szigetország törvénybe iktatta, hogy a kilépés nem történhet meg megállapodás nélkül. Theresa May miniszterelnök az EU vezetőivel történt április 10-i találkozója után bejelentette, hogy bár az Unió legkésőbb 2019. október 31-ig kitolta a Brexit céldátumát, a szigetország május végéig el kívánja hagyni az EU-t. A sikertelen próbálkozások után Theresa May lemondott, az új miniszterelnök pedig Boris Johnson lett, aki elkötelezett a kilépés mellett. A jelenleg rendelkezésre álló információk szerint a Brexit dátuma 2019. október 31., amennyiben a brit kormány nem kér újra halasztást. Jelenleg három lehetséges forgatókönyv van a kilépést illetően: a kilépés halasztása; a rendezett kilépés, amennyiben a brit kormány megszavazza a már meglévő megállapodás-tervezetet, vagy sikerül új EU-s megállapodást elfogadtatni vagy a rendezetlen kilépés ("no-deal" vagy "hard" Brexit). Az EU mindhárom lehetőségre készül, olyan intézkedésekkel, amelyek csökkentik az esetleges megállapodás nélküli kilépés negatív hatásait, minden ágazatra, így a közúti fuvarozásra is. Ezek összefoglalóját olvashatja a következőkben.

Az EU a megállapodás nélküli kilépés okozta gazdasági károk csökkentésére egyoldalúan összeállított egy vészforgatókönyvet, amely - a még tavasszal elfogadott, jelenlegi formájában - 2019. december 31-ig rendezné a szigetország és az Unió viszonyát, ideértve a határ- és vámellenőrzések, valamint az áruszállítás kérdését is. A Bizottság már előterjesztette az intézkedések meghosszabbítására vonatkozó javaslatát, amely ha elfogadásra kerül, 2020. július 31-ig lenne hatályban. Viszont fontos hangsúlyozni a meghozott intézkedések ideiglenességét.

(Az EU tervezett, ideiglenes intézkedéseinek időtartama innen érhető el » .)

A jelenleg rendelkezésre álló információk szerint a Brexit dátuma 2019. október 31., amennyiben a brit kormány nem kér újra halasztást. Jelenleg három lehetséges forgatókönyv van a kilépést illetően:

••• a kilépés halasztása

••• rendezett kilépés, amennyiben a brit kormány megszavazza a már meglévő megállapodás-tervezetet, vagy sikerül új EU-s megállapodást elfogadtatni

••• a rendezetlen kilépés ("no-deal" vagy "hard" Brexit)

Az EU mindhárom lehetőségre készül, olyan intézkedésekkel, amelyek csökkentik az esetleges megállapodás nélküli kilépés negatív hatásait, minden ágazatra, így a közúti fuvarozásra is.

2019. október 10-én az MKFE és a NiT Hungary képviselői személyes egyeztetés keretében felvették a kapcsolatot Takács Szabolccsal, a Külgazdasági és Külügyminisztérium nyáron kinevezett "Brexit-ügyi"miniszteri biztosával. A találkozó keretében a résztvevők áttekintették az aktuális - továbbra is bizonytalan - helyzetet, és rögzítették, hogy a szakma egyértelmű érdeke egy uniós megállapodás alapján történő rendezett kilépés, mivel a megállapodás nélküli "kizuhanás" esetére - annak számos kiszámíthatatlan lehetséges következménye miatt - szinte lehetetlen igazán felkészülni. Takács Szabolcs biztosította az érdekképviseleteket, arról, hogy a rendelkezésére álló információkat megosztja, illetve arról is, hogy készséggel várja a felmerülő kérdések és problémák jelzését.

  • HASZNOS TÁJÉKOZTATÓ ANYAGOK

Az EU szeptemberben adta ki az ellenőrző listát megállapodás nélküli Brexit esetére, a magyar nyelvű sajtóközlemény alább tölthető le.

• MRN szám (amelyet a vámhatóság ad ki, miután az exportőr / vámügynök benyújtotta a kiviteli nyilatkozatot a vámhatósághoz)
• Vámokmány típusa (például T1 / T2, EXA, TIR, ATA)
• Foglalási szám (a komp üzemeltetője adja meg)
• Szállítási eszköz azonosítója (pl. konténer, pótkocsi, rendszám)
• A rakomány össztömege
a) Terminál
b) Vámáru-nyilatkozat száma (pl. MRN)
c) Vámokmány típusa (például T1, T2, IM4)
d) Konténer terminál esetében: a konténer száma. Kompoknál: a szállítmány azonosítója.

A magyar nyelvű Brexitfelkészülési Ellenőrzőlista, az EU-ban üzleti tevékenységet folytató vállalatok számára elérhető innen »

Ezenkívül az alapszintű közúti teher- és személyszállítási összeköttetést biztosító 2019/501/EU rendelet hatálya jelenleg 2019. december 31-ig tart, de a Bizottság javaslata alapján 2020. július 31-ig meghosszabbíthatják.

A legfrissebb információk szerint Brexit után, legalább az átmeneti időszakban, az Egyesült Királyságba belépő uniós fuvarozó sofőröknek nem lesz szüksége újabb okmányokra, ugyanazokkal a jármű- és járművezetői okmányokkal kell rendelkezniük, mint korábban. 

A megállapodás nélküli kilépésre Franciaország is készül, ahogy arról már beszámoltunk, Brexit-főpróbát tartanak a kamionosoknak a brit-francia határon.

Jelenleg, a 42. héten intenzív Brexit-tárgyalások folynak, egyrészt annak köszönhetően, hogy II. Erzsébet királynő megnyitotta a brit parlament új ülésszakát, másrészt azért, mert október 17-18-án EU-csúcs lesz, amely napirendjén Boris Johnson új megállapodás-javaslata is szerepel. Az EU-csúcsot követő napon a brit parlament újra rendkívüli ülést tart, amely során akár lényeges döntések is születhetnek az október 31-i határnap előtt.

  • TÁJÉKOZTATÓ KONFERENCIA

A Brit Nagykövetség a brit kormányzati, úgynevezett Border Delivery Grouppal közösen október 24-én 13:00 órától, fél napos (angol nyelvű) konferenciát - Industry Day - rendez Budapesten, amely fő témája az Egyesült Királyság EU-ból való kilépésének (Brexit) előkészítése, ezen belül a vámeljárások, az áruk, élelmiszerek, élő állatok, állati termékek és takarmányok, valamint a növények be- és kivitele a szigetország és az EU viszonylatában. 

A jelenleg rendelkezésre álló információk és lehetséges forgatókönyvek szerint a fuvarozókat érintő legfontosabb kérdések az alábbiak:

  • VEZETŐI ENGEDÉLYEK ÉS SZAKMAI ALKALMASSÁGI BIZONYÍTVÁNYOK ELISMERÉSE AZ EGYESÜLT KIRÁLYSÁGBAN 2019. OKTÓBER 31-TŐL

Ha lesz megállapodás, az EU-tagországaiban kiállított vezetői engedélyek továbbra is érvényesek maradnak az Egyesült Királyság területén és fordítva, az Egyesült Királyság területén kiállított engedélyek is érvényesek maradnak az Unió és EGT területén.

Abban az esetben, ha nem lesz kilépési megállapodás, a brit kormány - várhatóan néhány hónap után - új követelményeket támaszthat az EU- és az EGT-országokból érkező gépjárművezetők számára. Egyes források szerint az uniós tagállamok által kiadott fuvarozói szakmai alkalmassági bizonyítványokat és gépkocsivezetői GKI-kártyákat a brit hatóságok jelzései szerint akkor is elfogadnák továbbra is, ha nem lesz megállapodás.

  • BELÉPÉSI FELTÉTELEK AZ ORSZÁG TERÜLETÉRE

Az Európai Bizottság - a viszonosság reményében - arra kérte a tagállamokat, hogy Brexit után is kedvező feltételeket szabjanak az EU területén maradó brit állampolgároknak. Megállapodás esetén várhatóan egy ideig nem változnak a feltételek az Egyesült Királyság területére való belépéshez. Megállapodás nélküli kilépésre a Bizottság elkészített egy javaslatot, amely legalább ideiglenesen fenntartja a belépés vízummentességét. Útlevélre egyelőre egyik forgatókönyv esetén sem lenne szükség.

A 2019. október 16-i információk szerint az EU-s gépjárművezetőknek rendelkezniük kell a székhelyük szerinti ország jogosítványával, és mindig náluk kell lennie a közösségi engedély egy másolatának.

Ha az Egyesült Királyság a vámuniót érintő megállapodás nélkül hagyja el az EU-t, az ország területére belépő fuvarozók kötelesek lesznek végigmenni a vámeljárásokon, be kell jelenteni az import- és exporttermékeket.

  • A BRIT PIACHOZ VALÓ HOZZÁFÉRÉS

A hard Brexit esetére készített "vészhelyzeti intézkedési terv" a piaci hozzáférést (árufuvarozói és személyszállítási tevékenységvégzést) érintően is tartalmaz egy olyan egyoldalú jogbiztosítást, amely - egyelőre 2019. december 31-ig - rendezné átmenetileg a helyzetet, hogy ne kizárólag CEMT-engedéllyel lehessen az EU és UK között fuvarozni. A 2019/501/EU rendelet hozzáférési jogokat biztosít a brit fuvarozók számára az EU piacán mindaddig, amíg ezeket 100%-osan viszonozva UK is kölcsönösen biztosítaná az uniós fuvarozók számára, de mai formájában legkésőbb 2019. december 31-ig, a tervezett módosítást követően várhatóan 2020. július 31-ig . Nem tisztázott még, hogy mikor kezdhetnék meg a tagállamok a kétoldalú engedélytárgyalásokat az ezt követő időszakra vonatkozóan, és az is előfordulhat, hogy az EU-tagországok egységesen és nem külön tárgyalnak majd.

Az átmeneti időszakban kabotázs és a cross-trade esetében a következő szabályok lennének érvényesek:

• az első négy hónapban két művelet megengedett egy hétnapos időszakban, mielőtt az Egyesült Királyságban regisztrált gépjárműnek kötelező lenne a visszatérés a honos országába.

• a következő három hónapban csak egy művelet lesz megengedett egy hétnapos időszak alatt.

Ebben az időszakban számos EU-s technikai és szociális szabály vonatkozik továbbra is az Egyesült Királyságban honos járművekre, ezek közé tartozik a vezetési és pihenőidő, tachográf, súly- és méretnormák, sebességkorlátozások, és a biztonsági öv szabályai.

  • ZÖLDKÁRTYA (KÖTELEZŐ NEMZETKÖZI BIZTOSÍTÁS)

Az Egyesült Királyságba, onnan vagy azon keresztül történő szállítást végző, EU-s szereplőknél kell lennie egy biztosítási igazolásnak. A zöldkártyát, vagy a gépjármű-biztosítás egyéb igazolását az Egyesült Királyságban várhatóan el fogják ismerni. Megállapodás nélküli Brexit és ideiglenes átmeneti időszak esetére is kérik a brit hatóságok a nemzetközi zöldkártya meglétét, amely azt igazolja, hogy a gépjárműnek külföldön is érvényes biztosítása van.

  • KETTŐS FELHASZNÁLÁSÚ TERMÉKEK

Ha a kilépésről történő megállapodást nem erősítik meg, vagy más egyezség nem születik, a szigetország 2019. október 31-től kereskedelmi szempontból harmadik országgá válik, így egyes, korlátozás alá eső termékek kivitele és behozatala a jövőben engedélyköteles lesz. Ilyen áruk a kettős felhasználású termékek is. A kettős felhasználású termékek olyan áruk, berendezések és alapanyagok, melyek békés célt szolgálnak ugyan, de alkalmasak haditechnikai célokra is (vegyipari berendezések, számítógépek, szerszámgépek, szelepek, szenzorok, vegyi anyagok stb.). A Brexit tükrében a kettős felhasználású termékekről Budapest Főváros Kormányhivatala külön tájékoztatót tett közzé.

• MRN szám (amelyet a vámhatóság ad ki, miután az exportőr / vámügynök benyújtotta a kiviteli nyilatkozatot a vámhatósághoz)
• Vámokmány típusa (például T1 / T2, EXA, TIR, ATA)
• Foglalási szám (a komp üzemeltetője adja meg)
• Szállítási eszköz azonosítója (pl. konténer, pótkocsi, rendszám)
• A rakomány össztömege
a) Terminál
b) Vámáru-nyilatkozat száma (pl. MRN)
c) Vámokmány típusa (például T1, T2, IM4)
d) Konténer terminál esetében: a konténer száma. Kompoknál: a szállítmány azonosítója.
  • A BREXIT KÖVETKEZTÉBEN ELŐÁLLÓ, A KÖZÚTI ÁRUFUVAROZÁST ÉRINTŐ, VÁM-VONATKOZÁSÚ INFORMÁCIÓK

(Alábbi tájékoztatónkat brit kormányzati honlapról » származó, közúti fuvarozóknak szóló információkból állítottuk össze.)

Amint az Egyesült Királyság nem lesz része az EU közös vámterületnek, a UK-EU határok már nemcsak állam-, de egyben vámhatárok is lesznek. Ez azt jelenti, hogy ismét életbe lép a határon a vámellenőrzés, az EU-ba, illetve onnan kilépő szállítmányok esetében a beléptető vámhatóság (mind EU, mind UK oldalon) meg fogja követelni a vámárukat terhelő vámteher vonatkozásában a vámbiztosíték nyújtását.

Jelen állapot szerint az Egyesült Királyság két, nemzetközi szerződésen alapuló vámegyezmény tagja.

Mivel a TIR Egyezményhez az Egyesült Királyság önálló szerződő félként csatlakozott, az Egyezmény alkalmazása a BREXIT-et követően is teljes körűen, akadálytalanul lehetséges lesz. Azok a fuvarozók tehát, akik jogosultak TIR-igazolványok használatára, ennek a lehetőségnek a birtokában már az Egyesült Királyság irányába, illetve onnan az EU felé (vagy tovább, az EU-n túli országok irányába) is végezhetnek majd fuvarfeladatokat.

A NAV tájékoztatása szerint az Egyesült Királyság az Európai Unióból történő kilépésének napját követően az Egységes Árutovábbítási Egyezmény szerződő fele lesz. Ennek köszönhetően árutovábbítási eljárás használható az Egyesült Királyságból az Európai Unióba, illetve az Európai Unióból az Egyesült Királyságba történő árufuvarozásra. Az eljárásokra elektronikusan az NCTS-en (Új Számítógépesített Tranzit Rendszer) keresztül kerülhet sor. Az Egységes Árutovábbítási Eljárásról Szóló Egyezményhez (köznyelvi nevén: Tranzit Egyezmény - TE) az Egyesült Királyság először az Európai Közösség tagjaként csatlakozott, így ahhoz, hogy a TE szabályai szerinti árutovábbítási eljárások a BREXIT-et követően is lehetségesek legyenek a szigetország területén, a britek részéről szükséges volt a TE önálló szerződő félként történő aláírása.

  • FONTOS INFORMÁCIÓ A VÁMÁRU-TOVÁBBÍTÁSI ELJÁRÁS SORÁN, NEMZETKÖZI EGYEZMÉNY ALAPJÁN NYÚJTHATÓ VÁMBIZTOSÍTÉKRÓL

A TE szerinti kezességet nyújtó gazdálkodók az engedélyük Egyesült Királyság területére való kiterjesztésére irányuló kérelmüket csak a BREXIT-et követően tudják a hazai vámhatóság felé benyújtani, a BREXIT pillanatában azok nem lesznek érvényesek az Egyesült Királyság területén. Ezért abban az időszakban, amíg a TE szerinti kezességekre vonatkozó engedélyek kiterjesztése az Egyesült Királyság területére megtörténik, a UK területére belépő közúti árufuvarozásban a brit vámügynökségek által nyújtott vámbiztosíték vagy a TIR Egyezmény szerinti garancia fog működni.

Az EORI szám beszerzésének szükségességével kapcsolatosan az biztos, hogy aki az EU-ban vámügyintézésben vesz részt, annak EORI számmal kell rendelkeznie. Ez az előírás lesz érvényes a UK területén is, így azon gazdálkodóknak, akiknek korábban nem volt 3. országos forgalma, és a UK kilépésével ez a helyzet megváltozik, EORI számot kell igényelniük, vagy vámügyi képviselő igénybevételére lesz szükségük.

A brit kormányzattól származó, fenti információ alapján valószínűsíthető, hogy abban az esetben, ha a szállítmány adatainak előzetes rögzítése az ICS-be (Import Control System) a brit importőr által rendben megtörténik (és ennek visszaigazolásául kapja meg a fent hivatkozott MRN-számot), a szállítmány beléptetését és a továbbítási eljárás megindítását elvégzik akkor is, ha a fuvarozó nem rendelkezik saját EORI számmal. Ez azoknak a fuvarozóknak biztosíthatja a zökkenőmentes határátlépést, akik nem rendelkeznek saját EORI számmal, és így nem volna szükségük vámügynöki közreműködésre sem a továbbítási eljárás kezdeményezésekor.

Az Egyesült Királyságba belépő szállítmányok esetében előírás lesz az előzetes árubejelentés. Ezt megteheti a fuvarozó, de lehetséges lesz a logisztikai szolgáltató, feladó vagy címzett általi bejelentés is.

  • BELÉPÉS FRANCIAORSZÁG KIKÖTŐIN ÁT

A bejelentésnek a komphoz való megérkezést megelőzően legalább 2 órával, az alagúthoz való érkezést megelőzően legalább 1 órával kell megérkeznie a brit hatósághoz, melyre visszaigazolásul egy MRN számot bocsátanak majd ki a fuvarozó részére. Részletesen: Ha a fuvarozó társaság (vagy valaki, aki a nevükben jár el) árufuvarozást végez a határon keresztül, például a gépkocsivezető, aki a komphajó fedélzetén kíséri a szállítmányt, felelősséggel tartozik a biztonsági információknak a "Belépési Összefoglaló Nyilatkozat" (Entry Summary Declaration / ENS) útján történő benyújtásáért, még mielőtt a szállítmány megérkezik az Egyesült Királyságba.

A RO-RO kikötők esetében a nyilatkozatot a szállítmány Egyesült Királyságba való érkezését legalább 2 órával megelőzően kell benyújtani.

Az Eurotunnel esetében legalább 1 órával a Coquelles-ben történő bejelentkezést megelőzően kell benyújtani a nyilatkozatot. Ez azért van így meghatározva, mert az Egyesült Királyság határát ténylegesen Franciaországban lépi át.

A Belépési Összefoglaló Nyilatkozat (ENS) benyújtása mellett a következőkkel is rendelkeznie kell:

• fő hivatkozási szám (Master Reference Number / MRN), amely megmutatja, hogy teljes vagy egyszerűsített határvámáru-nyilatkozatot tett

• az importőr EORI-száma, ha az importőr saját nyilvántartásán keresztül bejelentette az import szállítmányt

Ezeket az azonosítókat az importőr vagy az ő vámügynöke adja meg a fuvarozó részére. További információk az ENS-ről »

Az előzetes árubejelentésre egyelőre a brit kormány saját rendszere (ICS) alkalmas, ennek honlapja érhető itt »

  • BELÉPÉS HOLLANDIA KIKÖTŐIN ÁT

A holland kormány Brexit felkészülési kormányzati szerve (Contingency and Preparedness Unit) is bemutatta a holland felkészülés jelenlegi állását, különös tekintettel a hollandiai kikötőkben várható változásokra. Hollandia kiemelt érdeke, hogy a kikötők forgalma továbbra is zavartalan legyen, ne torlódjanak fel a kamionok, ezért előzetes internetes regisztrációs rendszert vezet be 2019. november 1-jétől a kompokra felhajtani kívánó áruszállítók számára. (Akinek nincs előzetes regisztrációja, az nem hajthat be a terminálra!)

A holland hatóságok felhívták a figyelmet arra, hogy a Portbase használata mindkét forgatókönyv, megállapodás nélküli kilépés és megállapodás esetén is szükséges, de a honlapon szereplő információ szerint az utóbbi esetben 2021. január 1-jétől.

A regisztrációs rendszerről és a szükséges tudnivalókról minden információ részletesen megtalálható az alábbi linken, angol, német és holland nyelven: www.getreadyforbrexit.eu.

Röviden a következő lényeges lépésekre kell figyelmet fordítani:

1. Előzetes bejelentés:

Brexit után a vámokmányok előzetes bejelentése a holland kompterminálhoz való belépéshez csak a Portbase-n keresztül lehetséges. Előzetes bejelentés nélkül a fuvarozó nem hajthat be a kompterminálhoz. Az előzetes bejelentést a felek döntése alapján az importőr/exportőr szállítmányozó, a vámügynök, vagy a fuvarozó vállalkozás is megteheti, a holland hatóságok számára csak az fontos, hogy a logisztikai lánc egyik szereplője meg legyen bízva ezzel a feladattal, és el is végezze az előzetes bejelentést.

2. Ellenőrzés és nyomon követés:

A fuvarozók ellenőrizhetik a vámokmányok státuszát, hogy megtörtént-e az előzetes bejelentés a Portbase-en keresztül, annak érdekében, hogy a torlódás elkerülhető legyen, és ne fordítsák vissza a járművet.

Hogyan működik az exportálás Hollandián keresztül az Egyesült Királyságba?

Bejelentés:

Az eljárás regisztrációval kezdődik a következő honlapon, ahol 5 alapinformációt kell megadni:

• MRN szám (amelyet a vámhatóság ad ki, miután az exportőr / vámügynök benyújtotta a kiviteli nyilatkozatot a vámhatósághoz)
• Vámokmány típusa (például T1 / T2, EXA, TIR, ATA)
• Foglalási szám (a komp üzemeltetője adja meg)
• Szállítási eszköz azonosítója (pl. konténer, pótkocsi, rendszám)
• A rakomány össztömege

További információ elérhető a következő oldalról, angol, német és holland nyelven.

Hogyan lehet a bejelentést ellenőrizni?

A fuvarozó bármikor ellenőrizheti az előzetes regisztráció meglétét, ehhez ugyancsak regisztráció szükséges. A szolgáltatás igénybevételéhez egyszeri 499 € (+ÁFA) díjat kell fizetni. További információ elérhető a következő oldalról angol, német és holland nyelven.

Hogyan működik az importálás az Egyesült Királyságból Hollandián keresztül?

Bejelentés:

Az eljárás regisztrációval kezdődik a következő honlapon, ahonnan további információ is elérhető. Importhoz 4 alapinformációt kell megadni:

a) Terminál
b) Vámáru-nyilatkozat száma (pl. MRN)
c) Vámokmány típusa (például T1, T2, IM4)
d) Konténer terminál esetében: a konténer száma. Kompoknál: a szállítmány azonosítója.

Hogyan lehet a bejelentést ellenőrizni:

A fuvarozó bármikor ellenőrizheti az előzetes regisztráció meglétét, ehhez ugyancsak regisztráció szükséges a következő honlapon. A szolgáltatás igénybevétele ingyenes. További információ elérhető a következő oldalról angol, német és holland nyelven.

A "Belépési Összefoglaló Nyilatkozat" (Entry Summary Declaration / ENS)

Export Hollandiából az Egyesült Királyságba

A jelenlegi információk szerint a Brexit utáni első 6 hónapban nem lesz szükség ENS-re. A holland hatóságoknak jelenleg nincs információja arra vonatkozóan, hogy milyen követelmények és eljárások lépnek érvénybe a 6 hónapos periódus után.

Import az Egyesült Királyságból Hollandiába

Hollandiában az összes holland kompszolgáltató benyújtja az ENS-t a Holland Vámhatósághoz, a kísérő és kíséret nélküli szállítások esetében is. A gyakorlatban a fuvarozó lesz az, aki ezt az információt szolgáltatni fogja a komp foglalásának pillanatában.

Forrás: MKFE