Heti pihenőidő részletes szabályai!

2018.09.21

Nos akkor nézzük először a jogszabályi hátterét a heti pihenőidőnek, mi a fogalma a heti pihenőidőnek:

az a heti időszak, melynek során egy járművezető szabadon rendelkezik idejével, és amely "rendszeres heti pihenőidőt" és "csökkentett heti pihenőidőt foglal magába:

  • "rendszeres heti pihenőidő": bármely legalább 45 órás pihenő,
  • "csökkentett heti pihenő": bármely, 45 óránál rövidebb pihenő, mely a 8 cikk (6) bekezdése feltételeinek megfelelően legalább 24 óra folyamatos időtartamra csökkenthető.

Ez a jogszabály egyik fele, ez írja le, hogy két féle heti pihenőidőt különböztetünk meg, van a rendszeres heti pihenőidő, aminek az időtartama legalább 45 óra, ennél több lehet, de kevesebb nem, hogy rendszeres heti pihenőidőről beszélhessünk. A másik az a csökkentett heti pihenőidő, melynek időtartama 24 és 45 óra közötti időre esik. Tehát kijelenthető, hogy ha te 44 óra 59 perces heti pihenőidőt tartasz akkor az még mindig csak csökkentett heti pihenőidő lesz.

De most folytassuk a jogszabály további részével:

8 cikk (6) bekezdés

Bármely két, egymást követő héten a járművezetőnek tartania kell legalább:

  • Két "rendszeres heti pihenőidőt", vagy
  • Egy "rendszeres heti pihenőt" és egy legalább 24 órás "csökkentett heti pihenőidőt". A csökkentést azonban kompenzálni kell egy, a kérdéses hetet követő harmadik hét vége előtt egészben megtartott, a csökkentésnek megfelelő pihenővel.
  • A heti pihenőidőnek az előző, heti pihenőidő végétől számított 6, 24 órás időszak végéig meg kell kezdődnie.

8. Cikk (7) bekezdés:

  • A csökkentett heti pihenőidő kompenzációjaként tartott pihenőt egy másik, legalább 9 órás pihenőidőhöz kell kapcsolni.

Nos ez már egy kicsit több magyarázatra szorul. A jogszabályból kiderül, hogy a rendszeres heti pihenő (45 óra) az alap az mindig tartható korlátozás nélkül, viszont a csökkentett heti pihenővel nem ez a helyzet. A lényeg, hogy a "rendszeres heti pihenőidőt" követheti egy "csökkentett heti pihenőidő", de az ezt követő héten újra "rendszeres heti pihenőidőt" kell tartani, "csökkentett heti pihenőidő" nem engedélyezett, bírságot von maga után. Tehát kétszer egymást nem követheti csökkentett heti pihenőidő. Az alábbi ábrán láthatod a helyes, valamint a helytelen heti pihenőidő kivételt.

A csökkentett heti pihenőidővel kapcsolatban van még néhány tudnivaló amit nem árt ha jól észben tartasz, az egyik ilyen, hogy a "csökkentett heti pihenőidő" kompenzációját egyben kell visszapótolni, részletekben nem engedélyezett. Lássuk, hogy is kell kiszámolni a kompenzáció mértékét. Az alap ugye a 45 óra, ebből kell kivonni a csökkentett heti pihenőidőt és megkapjuk azt az időt amelyet vissza kell pótolnunk. Erre egy példa: ha te 31 óra csökkentett heti pihenőidőt tartottál, akkor a kompenzáció mértéke, tehát a visszapótlandó idő az 45 óra - 31 óra, ami összesen 14 óra. Ennyi időt kell visszapótolnod.

A kompenzációnak, visszapótlásnak mikorra kell megtörténnie? A jogszabály úgy rendelkezik, hogy a csökkentést követő héttől számított 3. hét végéig. A 3. hét végén annak a hétnek a vasárnak 24 óráját kell érteni. A kompenzációval növelt pihenőidőnek legkésőbb addigra be kell fejeződnie. A kompenzációra a három hét alatt bármikor sor kerülhet, hiszen a 8. cikk (7) bekezdése kimondja, hogy azt legalább egy 9 órás pihenőidőhöz kell kapcsolni, nincs kikötés arra, hogy azt csak heti pihenőhöz lehet kapcsolni. Amit itt még meg kell jegyezni és nagyon fontos, ha a kompenzációt egy csökkentet heti pihenőidőhöz kapcsoljuk, és a pihenőidő valamint a kompenzáció ideje eléri, vagy meghaladja a 45 órát, attól ez még nem lesz rendszeres heti pihenőidő (45 órás). Ha jól bele gondolunk ez ésszerű, hiszen az egyik része csak a pihenőidő, a másik csak a kompenzáció, amivel úgymond adósak vagyunk. Az valóban a pihenőidő részét képezi, de azzal nem egyenértékű, mivel ha nagyon utcai nyelven szeretnék fogalmazni, azzal egy másik hétről lógsz. Az alábbi ábrán láthatod, hogy hogy is kell a kompenzációt megtartani, a példában a kompenzáció minden esetben heti pihenőidőhöz kapcsolódik.

Ezen kívül van még két dolog ami ide kapcsolódik, az egyik a napi pihenőidőt ki lehet terjeszteni "rendszeres heti pihenőidővé", vagy "csökkentett heti pihenőidővé". Mit is jelent ez? A heti pihenő megkezdésekor nem kell külön napi pihenőidőt tartani, tehát azonnal megkezdhető a heti pihenőidő anélkül, hogy előtte napi pihenőt tartottunk volna. A másik ilyen lényeges dolog, hogy az olyan heti pihenőidőt, mely két hétre oszlik el, bármelyik héthez lehet számítani, de mindkettőhöz nem. Te kijelölheted, hogy melyikhez szeretnéd számolni, és utána úgy kell végezned a munkád, hogy az előírásoknak megfelelj.

Eljutottunk egy nagyon vitatott és új dolognak hitt szabályozási részhez. Ez pedig az, hogy melyik heti pihenőt lehet kivenni a járműben és mikor. Nézzük mit is ír elő a jogszabály, megjegyzem ebben a részben nagyon régen nem volt változás, nem újdonság, csak egy a Hatóságoknál elhanyagolt rész volt.

8. cikk (8) bekezdés:

  • Ha a járművezető ezt választja , a napi pihenőidők és a csökkentett heti pihenőidők, melyekre a telephelytől távol kerül sor, a járműben is tarthatók, amennyiben az megfelelő háló- vagy fekhellyel rendelkezik minden járművezető számára, és a jármű álló helyzetben van.

A telephelytől távol -mint a jogszabály is mutatja- csak a napi és a csökkentett heti pihenő tartható, de az is csak akkor ha a tgk. fel van szerelve megfelelő háló- vagy fekhellyel, ezen kívül arról is rendelkezik, hogy a fekhely számának meg kell egyeznie a járművezető személyzet számával (több fős személyzet esete="négykéz"), valamint a tgk.-nak álló helyzetben kell lennie, mivel csak akkor beszélhetünk pihenőidőről, mozgó járműben pihenőidő nem tölthető.

A fentiekből következik, hogy a rendszeres heti pihenőidő tgk.-ban nem tölthető, az tiltott, nem megengedett, bírságot von maga után.

Telephelytől távol csak akkor tölthető a rendszeres heti pihenőidő, ha a járművezető személyzet azt szállodában, egyéb szálláshelyen tölti. Ezen kívül ennek igazolásáról szálloda/szállás számlával kell rendelkeznie, melyet 28 napig magánál kell tartania, és azt be kell tudnia mutatni az ellenőrző Hatóság arra feljogosított személyének.

Európa összes országban külön egységeket alakítottak ezen szabályszegések kiszűrésére, és szankcionálására. A bírság tételek több ezer EUR-ra tehetők, valamint kitiltást, de többszöri megszegés esetén akár börtönbüntetést is von maga után. Így, úgy gondolom, hogy nem éri meg ezzel játszani, tudom, nem egyszerű a munkaadóval ezen a téren kompromisszumot találni, de a munkaadónak is meg kell értenie, hogy a jogszabályok mindenkire vonatkoznak, és az, hogy eddig a jogszabály ezen kitételét nem ellenőrizték az nem azt jelenti, hogy akkor az szabályos. Nem az, és a bírság tétel nagyon magas. Meg kell próbálni a munkát, fuvarokat úgy szervezni, hogy ennek a kitételnek is eleget tudjanak tenni.

Heti pihenőidő alakulása a nemzetközi (külön célú) buszjáratok esetében (12 napos szabály):

Ebben a részben azt fogom taglalni, hogy az 561/2006/EK rendeletet, hogy módosítja ebben az esetben a 1073/2009/EK rendelet de kizárólag a buszjáratok esetében. Ez a kiegészítés nem vonatkozik a teherszállítási szektor járművezetőire.

Először is nézzük meg, hogy a 1073/2009/EK rendelet mit ír elő:

"Az 561/2006/EK rendelet módosítása": Az 561/2006/EK rendelet 8. cikke a következő bekezdéssel egészül ki:

(6a) A (6) bekezdéstől eltérve az autóbusszal végzett személyszállítás nemzetközi piacához való hozzáférés közös szabályairól szóló, 2009. október 21.-i 1073/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott nemzetközi alkalmi utas szállítással foglalkozó gépjárművezetők heti pihenőidejüket az azt megelőző rendes heti pihenőidőt követően legfeljebb 12 egymást követő 24 órás időszakkal elhalaszthatják, feltéve, hogy:

  • a szolgáltatás legalább 24 egymást követő órán keresztül olyan tagállamban vagy harmadik országban zajlik, amelyben ez a rendelet alkalmazandó, és amely nem a szolgáltatás kiindulópontja;
  • az eltérés kihasználást követően a gépjárművezető:
  • két rendes heti pihenőidőt; vagy
  • egy rendes heti pihenőidőt és egy legalább 24 órás csökkentett heti pihenőidőt tart. A csökkentést azonban kompenzálni kell egy, az eltérési időszak végét követő harmadik hét vége előtt egészben megtartott, a csökkentésnek megfelelő pihenőidővel;
  • 2014. január 1.-ét követően a jármű fel van szerelve a 3821/85/EGK rendelet IB. mellékletében foglalt követelményeknek megfelelő menetíró készülékkel; és
  • 2014. január 1.-ét követően, ha a vezetés 22 és 06 óra közötti időszakban történik, a járműben végig több gépjárművezető tartózkodik, vagy a 7. cikkben említett vezetési időtartamot három órára csökkentik.

Nos akkor boncolgassuk a jogszabály előírásait, és értelmezzük az miről is rendelkezik. A lényeg, hogy a jogszabály engedi, hogy a nemzetközi forgalomban közlekedő külön célú buszok vezetői eltérjenek az 561/2006/EK rendeletben előírt heti pihenőidő kivételétől. Tehát aki ilyen munkakört lát el annak lehetősége van arra, hogy ne hat, 24 órás ciklus után vegye ki a a heti pihenőidejét, hanem tizenkettő, 24 órás ciklust követően, így lehet hosszabb buszos körutakat kivitelezni.

De most nézzük meg, hogy ahhoz, hogy ezen kedvezményt igénybe vegyed minek kell teljesülnie. Először is az a jogszabályból pontosan kiderül, hogy ez a kedvezmény csak a nemzetközi járatokra vonatkozik, tehát ezt a belföldi forgalomban közlekedő külön célú buszjáratok nem vehetik igénybe.

A második ilyen kitétel, hogy nem menetrend szerinti járatokat értünk alatta, hanem a kimondottan díj ellenében személyszállítást végzőket. Csak ők élhetnek ezzel a lehetőséggel.

A harmadik ilyen kitétel, hogy csak akkor lehet ilyen kedvezményt igénybe venni, ha egybefüggő útról beszélünk, ilyen például egy körutazás. Amit itt még fontos tudni, hogy a járművezetőknek a két heti (90 óra) vezetési időket be kell tartaniuk, abban nincs rájuk nézve kedvezmény.

A negyedik ilyen kitétel az, hogy tizenkettő, 24 órás ciklusról van szó, tehát annak számítását a már korábban leírt módon kell megtenniük, ugyanúgy mint ha 6*24 órás ciklusról beszélnénk. Pl.: ha te hétfőn reggel 06 órakor kezdtél akkor innen kell a 12*24 órás ciklusodat számolni, és akkor meg is kapod, hogy mikor kell megkezdened úgymond a 12 ciklus után a heti pihenődet.

Az ötödik ilyen kitétel, hogy legalább 24 órán keresztül egy olyan országban kell tartózkodnod amiben az 561/2006/EK rendelet van érvényben, valamint amely nem azaz ország ahonnan indultál. Pl.: Ha Magyarországról indultatok egy Spanyol körutazásra, akkor Magyarországon kívül valamelyik olyan országban legalább 24 órát kell tartózkodnotok, ahol érvényben van az 561.

A hatodik ilyen kitétel azaz, hogy a 12*24 órás ciklus lejárta után tartanod kell két teljes rendszeres heti pihenőidőt egybefüggően, tehát minimum 90 órát. Vagy egy rendszeres és egy csökkentett heti pihenőből álló pihenőt. Vagyis egy legalább 45 órás és egy legalább 24 órás pihenőidőt, egybefüggően, tehát minimum 69 órás pihenőidőt. De az utóbbi variációnál is érvényben van az a kikötés amit az 561/2006/EK rendelet is előír, hogy a csökkentésből fennmaradó időt (jelen esetben 21 órát) a csökkentést követő 3. hét végéig kompenzálnod, kell. Itt a csökkentett heti pihenőnél már taglalt, kompenzációs szabályok vannak érvényben.

Ezen kívül a jogszabály 2014. január 1.-től, még tesz néhány kikötést melyek az alábbiak:

  • az autóbusz digitális tachográffal legyen felszerelve, valamint
  • ha 22 óra és 06 óra között történik vezetés, akkor több gépjárművezető jelenléte szükséges (csak 4 kézben lehet menni) Ebben az esetben a járművezetők kivezethetik a 4,5 órás vezetési idejüket, vagy
  • amennyiben ez nem megoldott, mert egyedül kell menned, úgy legfeljebb 3 óránként meg kell állnod és tartanod kell egy 45 perces szünetet.

Ezen kívül fontosnak tartom közölni, hogy ezek az előírások csak akkor fontosak ha igénybe kívánod venni a 12*24 órás ciklusos kedvezményt, ha nem akkor ugyan úgy az 561/2006/EK rendelet előírásait kell betartanod. Nem vonatkozik rád az ebben a módosításban szereplő időbeni és menetíró tekintetében közölt kitételek.

Ezen értelmezést a Sofőr Kódex című könyvünk tartalmazza. Amennyiben Meg szeretnéd rendelni, ITT tudod megtenni!