Mért várakozik a sofőr sokat a fel- vagy lerakón?!

2018.05.22

Mai cikkemben azt fejtegetem egy kicsit, hogy miért is várakozik a sofőr a fel- vagy lerakásra, sok esetben hosszú órákat.

Sajnos sok fórumon olvasom mikor a sofőrök méltatlankodnak, hogy az irányító vagy fuvarszervező alkalmatlan a munkájára, mivel hiába megy időkapura akkor is órákat vagy rosszabb esetben napokat kell egy fel- vagy lerakásra várnia. Valamint sok esetben elő jön, hogy rossz a cím vagy éppen a ref. szám.

Valóban ezek idegőrlő dolgok a sofőrnek, hiszen a munkáját egy nagyon merev szabályozás, az 561/2006/EK rendelet alapján végzi, amit, ha megszeg, súlyos bírságra számíthat. Ezen kívül az is igaz, hogy van olyan fuvarszervező vagy irányító, aki nagyon kezdő és hibázik a tapasztalatlansága, vagy a nemtörődömsége miatt.

De és itt jön a de. Ezek a várakozások nem csak nektek idegőrlő, hanem az irányításnak és a szervezésnek is. Hiszen a kocsi csak akkor termel pénzt, hasznot, ha az megy.

Egy kicsit vizsgáljuk meg ezen körforgást, hogy lássátok, hogy az esetek kb. 80 %-ban nem az irányító vagy a fuvarszervező hibázik és tesz nagy ívből a fejedre, hanem pont az, aki a megbízást adja.

A megbízást kiadó fél jobb esetben egy gyártó cég, vagy rosszabb esetben egy speditőr cég. Ezen megbízást kiadó személyek azt sem tudják, hogy mi az az 561/2006/EK rendelet, nem is érdekli őket. Itt jön egy fontos rész. Sajnos ennek okán írreális fel- és lerakási időpontokat adnak meg a fuvarfeladat teljesítésére. A jobb cégek ezeket nem vállalják el, de sajnos vannak rosszabb cégek vagy rosszabb anyagi helyzettel rendelkező cégek. Ők ezeket elvállalják, mert ez a fuvardíj is előbbre viszi őket, és talán pont az életben maradásukhoz kell. Itt az első hiba. Amelyik cég az irreális elvárások ellenére elvállalja a fuvarfeladatot, nem lenne szabad működnie, hiszen neki biztosítani a kell azt, hogy te, mint sofőr be tudd az 561 előírásait tartani maradéktalanul.

De menjünk tovább, te egy olyan cégnél dolgozol, amelyik nem vállal el irreális, és szabályosan teljesíthetetlen fuvarfeladatot.

A fuvarszervező vagy irányító elvállalja a fuvart, kap egy fuvarmegbízást. Elviekben abban minden olyan információnak benne kellene lennie, ami a fuvarfeladat teljesítéséhez szükséges. Mikor ezt megkapja, ellenőrzi az adatokat, és ha mindent rendben talált akkor kiadja neked.

Te egy nagyon jól dolgozó sofőr vagy, oda is érsz az időkapura, de nem jó a ref. számod, ezt jelzed az irányítás felé. Aki ezt jelzi a megbízó felé. Ha nagyon flottul megy minden akkor kb. 15 perc és kapsz egy jót és minden rendben. De nem ez fog történni, általában egy nagy cégnél rakodsz le, a fuvar átmegy kb. az irányítódon kívül jobb esetben 3 emberen, rosszabb esetben még többön. Na tehát, hogy te kapj egy jó ref. számot, mindezeknek az embereknek aktivizálni kell magukat és csak veled foglalkozni. De ez úgy nem megy, hogy közben rajtad kívül még 9-15 másik kocsival is kell foglalkozni. Valamint meg kell várni még a másik fél reagál a megkeresésedre valamit. Na ez tart órákig. De ha jól belegondolsz a te irányítód a legutolsó láncszem, ha az ő kapcsolattartója elérhetetlen vagy nem reagál, akkor ő sem tehet semmit. Nem hobbyból szivat téged, hanem mert az ő keze is meg van kötve. Még ha tudja is ki az igazi megbízó, nem veheti fel vele a kapcsolatot amiatt, mert az tiltott, csak a megbízást adó következő fél veheti fel vele a kapcsolatot, ezt hívják ügyfél védelemnek, ha ezt az irányítód megszegi, súlyos kötbért fog fizetni, és még pereskedés elé is nézhet a cég.

De ezek után nézzük jó lett a ref. számod és mehetsz fel- vagy lerakni. Ekkor ráállsz a rámpára és azt veszed észre, hogy eltelt 1-2 óra és nem történik semmi. Te megint habzó szájjal hívod az irányítót, hogy csináljon valamit. Vagy akár anyázásig is fajul esetleg a beszélgetésetek. Sajnos megint az jön, hogy az irányítód a megbízást adónak jelzi a problémát és ő vagy reagál vagy sem. De a legtöbb esetben annyit kap vissza az irányítód, hogy az EU-n belül az állásdíj mentes időszak 24 óra, az EU-n kívül meg 48-72 óra szokott lenni az az idő, amit a megbízónak nem kell fizetni még akkor sem, ha te ott állsz. Ezt a CMR egyezmény rögzíti. Sajnos az irányítód megint nem fog tudni semmit sem tenni, mert az ő kezét is köti a CMR egyezmény. Hiába őrjöngsz vele, ő is a feje tetejére állhat akkor sem fog semmi sem történni.

A rossz cím esete. Az irányítás kap egy megbízást abban szerepel a fel és lerakási idő, és cím és cégnév. Azt adja ki neked. Mivel ő is azt kapta. Milyen okon kérdőjelezze meg annak a helyességét. Hisz a megbízó csak tudja honnan hova szeretné a rakományt szállíttatni. Ez csak akkor derül mikor te nem találod a címet vagy nem is létezik ilyen, vagy nagy eltérés van a megadott és a tényleges között. Akkor kezdődik a fenti játszma, az irányítód és a megbízó között. Ami megint csak órákig tarthat.

Ezen kívül nézzük meg mi az az ok amiért te marha sokat állsz le vagy felrakóra várva a cég előtt, vagy a rámpán. Ha valaki tanult egy kis elméleti logisztikát, vagy ellátási lánc logisztikát, az tudja, hogy a nagy cégek, ahova ti a legtöbbet szállítotok, csak annyi nyersanyagot, vagy beépítendő alkatrészt raktároznak, ami 15-24 óra folyamatos gyártáshoz kell részükre. Amíg nincs annyi helyük, hogy azt raktározni tudják, addig a kocsid a raktár, nem tudja hova tenni és nem is akarja. Meg nem is fogja. Lehet még 2 nappal azelőtt a te időkapud pont isteni lett volna, de elég egy gépsor meghibásodás, vagy gyártási sorrend változtatás, és rögtön nem jó az időkapud, nem mert késtél, hanem mert nincs helye a kocsidon lévő rakománynak.

Sajnos tapasztalatból mondom, a saját cégemben nem egyszer fordult elő, hogy egy nagy járműgyártónak a német gyéregységéből 30 raklap alkatrészt átvittünk Pozsonyba, ott annyit tettünk, hogy a raktáros átvette, a kocsiról le sem került, csak kiállított egy új CMR-t és vihettük azzal a lendülettel vissza Németországba, ahonnan hoztuk, mivel így nyertek 3 napot, hogy át tudják azt venni, és megérte ezért ezt a fuvart körbe ki is fizetni, ez még mindig olcsóbb volt számukra mint raktárat bővíteni.

Ezen dolgok ismeretében és a több éves tapasztalatom alapján kijelenthetem, hogy az esetek 80 %-ban nem a te fuvarszerveződ, vagy irányítód hibázik, és szopat téged, hanem őt nézik hülyének.

Szerintem ezen az ok-okozati összefüggésen érdemes lenne elgondolkodni, mielőtt bárkit is leüvöltünk vagy anyázunk a telefonba, és idiótának tituláljuk. Valamint tudomásul kellene a szállítmányozó szektor minden tagjának venni, hogy nem vagytok meg egymás nélkül, ez egy körforgás, és csak csapatmunkával lehet sikert elérni és pénzt keresni. Ebben is sokat kellene minden résztvevőnek fejlődni!