Mobilitás csomag, Bizottsági szavazásának eredménye!

2018.06.05

A tegnapi napon tartott szavazást az EU Parlament, TRAN Bizottsága a Mobilitás csomag több pontjáról. A mai napon sikerült az egész ülést és szavazást áttekintenem.

Az alábbiakat szavazta meg a bizottság:

Kiküldetési irányelv:

A járművezetők nem tartoznak majd a kiküldetési irányelv hatálya alá, ahogy arról tegnap hírt is adtunk. A tegnapi cikkünk ITT olvasható! Ennek értelmében, ha a csomag életbe lép akkor a munkaadóknak nem kell az EU több tagállamában érvényben lévő minimálbéreket a munkavállaló részére megfizetni, kivéve akkor, ha a sofőr kabotázs műveletet hajt végre. Akkor viszont részére jár az adott tagország minimálbére.

Kabotázs műveletek:

A kabotázsra maximum 7 napos határidőt szavazott meg a bizottság. Valamin azt határozta meg, hogy csak abban az országban lehet kabotázst végrehajtani amelyik tagállamba a rakományt, nemzetközi áruszállítás során vitte. Vagy haza fele tartó útvonalon, ezen tagálamokkal szomszádos országokban. Egy kabotázs művelet maximum az adott tagállamban 48 óra időtartamra korlátozódik. Valamint azt is kikötötték, hogy ugyan abban a tagállamban két egymást követő kabotázs művelet között 72 órának kell eltelni, de a járműnek vagy a járműszerelvénynek, ezen időtartam alatt a honos országba haza is kell térnie.

Heti rendszeres (45 óra) pihenőidő:

A szállítási vállalkozásnak úgy kell a munkavállaló munkáját szervezni, hogy 6 nap munka után meg tudja a heti pihenőidejét tartani. Amit vagy a munkaadó által biztosított szálláson kell eltöltenie, vagy megfelelő szociális helyiségékkel, és biztonságos parkolóban. A megfelelő szociális helyiségek követelményei egyelőre nem ismertek, az később kerül kidolgozásra.

Ezen kívül a munkaadónak 3 hét munka után minden munkavállalónak 1 hét pihenőidőt kell biztosítania, melyet otthonában, vagy a munkavállaló által választott helyen kell eltöltenie. Valamint az is kikötésre került, ha a munkavállaló az otthonában kívánja az 1 hét pihenőidőt eltölteni, és a haza jutása plusz költséggel járna számára, akkor azt a munkáltatónak kell állnia.

Vezetési időkben könnyítés:

Abban az esetben a sofőr 2 órával túllépheti a vezetési idejét, ha csak úgy biztosított, hogy a szállítmányozó telephelyére megérkezzen. De ez csak ebben az esetben érvényesíthető, más esetben nem. Viszont az is kikötésre került, hogy ezt a plusz 2 órát a sofőrnek, pihenőidőként kompenzálnia kell.

3,5 t össztömeg alatti járművekkel kapcsolatos szabályok változása:

A bizottság megszavazta, hogy 2,4-3,5 t össztömegű járművek esetében is kötelező érvényűen be kell a vezetési- és pihenőidőket tartani, amit ellenőrizni is fognak. Egyelőre még nem biztos, de valószínűsíthető, hogy ezen járművek is tachográf kötelessé válnak, és sofőrjeiknek be kell majd az 561/2006/EK rendelet minden pontját, kedvezmények nélkül tartaniuk. Ennek bevezetésének határideje még pontosan nem ismert, de a javaslat szerint 2020, lesz a bevezetés dátuma, és akkor válik majd kötelezővé az intelligens tachográfok használata is, ami azt eredményezi, hogy a mostani analóg (korongos), és a jelenlegi digitális tachográfok kivonásra kerülnek.

Ellenőrzések:

A bizottság azt is megszavazta, hogy a tagállamoknak az egymás irányába történő adatcserét, vagy megkereséseket még rövidebb határidővel kell teljesíteniük. Valamint 2 vagy több tagállam egyidejűleg fog ellenőrzéseket végezni, összehangoltan, és az ellenőrzésekre vonatkozóan keretszámok lesznek meghatározva.

Viszont azt is tudni kell, hogy ez még csak egy Bizottsági szavazás volt. A végleges verziót a Mobilitás II.-es csomag fogja tartalmazni. A csomag teljes tartalmáról, még az EU Parlament képviselői nem szavaztak.

Ebből adódóan, még ezen, döntés változhat, ez csak egy szakbizottsági szavazás volt, mely a szakmai rész véleményét képviseli, de születhet ettől eltérő parlamenti döntés.

Valamint azt is tudni kell, hogy a jelenlegi szabályozás van érvényben, és annak tartalmát a szállítmányozóknak be kell tartaniuk. Senkinek nem javasoljuk, hogy hagyjon fel a szabályok betartásával, mivel a Bizottsági szavazás nem szüntette meg ezen, kötelezettséget, ez csak a jogalkotási folyamat egy szakasza, mérföldköve.

Ezen kívül azt is tudni kell, hogy a Mobilitás II. csomag végleges verziója nem született meg, a jogalkotás a vége felé közeleg, de még sok szavazás és vita fogja megelőzni, valamint még az is kérdéses, hogy egyes rendelkezései mikor lépnek hatályba. Sok EU rendelet a kihirdetés után csak hónapokkal, vagy évekkel lépnek hatályba, addig marad érvényben az addigi szabályozás, valamint van olyan is, hogy egy rendelet egyes részeire is vonatkozhat ilyen kikötés.

A végleges képet egyelőre nem látjuk, de folyamatosan ezek után is figyelemmel kísérjük az EU ezen területén végbe menő jogalkotási folyamatokat és hírt is adunk minden változásról. Egy viszont biztos a Mobilitás II. csomag a szállítmányozásban nagyon sok változást fog hozni, lesz, ami pozitív lesz, de lesznek olyan részek, amik nagy mértékű szigorítást fog hozni.