Németországban az idei téltől a kormányzott tengelyre is kell téli gumi

2020.10.07

Mint már korábban hírül adtuk, Németországban egy új, 2020. július 1-jétől hatályos jogszabálymódosítás értelmében (a gyakorlatban tehát a most következő, 2020/21-es téltől) buszok és tehergépjárművek kormányzott tengelyeinek kerekein is kötelező lesz a téli gumi használata téli útviszonyok esetén, vagyis ha a burkolat havas, jeges. A jármű-üzembentartó vállalkozásoknak tehát egy hónapjuk van még arra, hogy a német útra indítandó járműve(ke)t felkészítsék.

A kormányzott kerekek téligumi-kötelezettsége a 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművekre (N2 és N3 járműkategória), valamint az összes autóbuszra (M2-es és M3-as kategória; melyben a vezetőülést is beleértve 9-nél több férőhely van) vonatkozik. A szabályok szerint téli gumiként olyan abroncs használható, melyet a gyártó háromcsúcsú alpesi hegylánc-szimbólummal, és benne hópehellyel jelölt. A régebbi (2017. december 31. előtt gyártott) M+S jelzésű gumikkal is lehet még közlekedni a német utakon: ezek 2024. szeptember 30-ig használhatók. A gyártási időt a négyjegyű DOT számból (az első kettő a gyártás hetét, a második kettő a gyártás évét jelöli) lehet megállapítani.

Németországban ezidáig (2020. június 30-ig) csak a meghajtott tengelyen volt kötelező a téli gumi használata a fenti járműkategóriáknál. Az új német szabályozás - a három skandináv országot nem számítva - most a legszigorúbb lesz a kontinensen; tekintve, hogy a legtöbb európai államban egyáltalán nem, vagy csak a meghajtott tengely(ek) gumiabroncsaira vonatkozik téligumi-követelmény.

Ami az alkalmazandó téli gumi minőségét illeti, a magyar szabályok szerint nemzetközi forgalomban közlekedő buszok kormányzott kerekeire nem szabad sem utánvágott, sem futózott (felújított) abroncsot felszerelni, így - bár a német szabályozás ebben a tekintetben engedékenyebb - magyar buszok nem mehetnek Németországba futózott vagy utánvágott kerekekkel a kormányzott tengelyen. A tehergépjárműveket tekintve a jogi szabályozás nem tiltja kategorikusan a kormányzott tengelyen futózott abroncs használatát, de a kiemelt balesetveszély miatt a hazai igazságügyi szakértők tehergépjárművek kormányzott kerekein sem javasolják újrafutózott abroncsok használatát.

Forrás: MKFE