en-OUT használata, és a mentes tevékenység végzésének szabályai!

28/08/2018

Mai cikkemben szeretném példákon keresztül bemutatni, hogyan kell helyesen, szabályosan, mentes tevékenységet végezni, és az OUT módot használni!

561/2006/EK rendelet hatályán kívül eső tevékenység végzésének szabályai (OUT):

Ez sokaknak egy nagyon zavaros és érthetetlen rész, ezt próbálom most részedre példákon keresztül is bemutatni. Nem olyan egyszerű valóban, de nem is annyira bonyolult, mint azt te hiszed. Akkor kezdjük az elején. Sok dolgot kell először külön választanunk, itt. Először is mikor lehet úgy közlekedni a járművel korong/kártya nélkül, digitális tachográf esetében OUT módban? Ilyen csak telephelyen, vagy közforgalom elöl elzárt területen lehetséges (pl.: bánya, üzemi terület), vagy abban az esetben, ha a járművel csak mentes tevékenységet végzel, de akkor bármilyen útszakaszon. Egyéb esetekben, ha a napi munka során csak részben van, ilyen tevékenységed a járműegységben használnod kell a kártyát/korongot.

Vegyük azt az esetet, hogy a napi munka során csak részben végzel mentes tevékenységet, és azt analóg (korongos) járművel végzed, mi ekkor a teendő:

  • A telephelyről mondjuk a bányába, közúton jutsz el, így a tachográfot használnod kell, így indulás előtt a korong elejét szabályosan kitöltöd, és a gépegységbe helyezed. Ezt követően elindulsz és elmész a bányába.
  • Mikor a bányába megérkezel, jegyezd fel a fuvarlevél megjegyzés rovatába ezt az időpontot, majd később kifejtem, hogy ennek miért van jelentősége. Mivel a jogszabály úgy fogalmaz, hogy a napi munka befejezéséig az adatrögzítő lapot (korongot) nem veheted ki a gépből, csak abban az esetben, ha ez engedélyezett, így a korongot a gépegységben hagyod. Ebben a helyzetben nem engedélyezett, mivel a napi munkát még nem fejezted be. A bányában dolgozhatsz bármennyit, akár mennyit, nem számít bele a napi vezetési idődbe, ezt ne felejtsd el.
  • Ha bányában végeztél, akkor állj meg és, kalkulálj. Gondold át indulás előtt, hogy közúton mennyi időt vezettél. Ha közel 4,5 órát akkor inkább tarts egy 45 perces szünetet, mivel a haza úton újra vonatkozik rád a tachográf használati kötelezettség, és nem kéne beleszaladni egy elégtelen szünetbe, és ennek következtében egy túlvezetésbe is, mivel elég drágán mérik. Tanuld meg mindig csak a biztosra menj.
  • Az elindulás előtt a fuvarlevél megjegyzés rovatába vezesd rá a mentes tevékenység végét is, annak helyét. Ha van lehetőséged a bánya munkatársától kérj még oda egy bélyegzőt és egy aláírást, valamint nagyon fontos, hogy te is írd alá, mivel csak ekkor lesz hiteles a bejegyzés. Hazáig ezzel a fuvarlevélen tett bejegyzéssel tudod igazolni a mentes tevékenységedet. Mikor visszaértél a telephelyre és kiveszed a korongot. A hátulján az egyéb munka rovatban a teljes mentes tevékenység idejére, ami a fuvarlevélen is szerepel, kézi feljegyzést teszel, valamint oda írod a bánya helyét, és oda írod, hogy mentes tevékenység végzése, majd aláírod. Ezek után a kérdéses napra vezetett fuvarlevél fénymásolatát is a korong mellé teszed, hiszen azon van esetlegesen a bánya bélyegzője is, és ezzel tudod igazolni, hogy te mentes tevékenységet végeztél.

Mi a helyzet ugyan ebben a helyzetben, de akkor, ha te a fent leírt napot digitális tachográffal végzed:

  • A telephelyről mondjuk a bányába, közúton jutsz el, így a tachográfot használnod kell, így indulás előtt a kártyádat a gépegységbe helyezed. Ezt követően elindulsz és elmész a bányába.
  • Mikor a bányába megérkezel, jegyezd fel valahova, hogy mikor kezded a mentes tevékenységet. A kártyát hagyd a gépegységben, és add be az OUT-t. A bányában dolgozhatsz bármennyit, akár mennyit, nem számít bele a napi vezetési idődbe, ezt ne felejtsd el.
  • Ha bányában végeztél, akkor állj meg és, kalkulálj. Gondold át indulás előtt, hogy közúton mennyi időt vezettél. Ha közel 4,5 órát akkor inkább tarts egy 45 perces szünetet, mivel a haza úton újra vonatkozik rád a tachográf használati kötelezettség, és nem kéne beleszaladni egy elégtelen szünetbe, és ennek következtében egy túlvezetésbe is, mivel elég drágán mérik. Tanuld meg mindig csak a biztosra menj.
  • Az elindulás előtt add be az OUT végét. Majd készíts egy kinyomatot. Ha van lehetőséged a bánya munkatársától kérj, még a kinyomat hátuljára egy bélyegzőt és egy aláírást, valamint nagyon fontos, hogy te is írd alá, mivel csak ekkor lesz hiteles a bejegyzés. Valamint a kinyomat hátulján az egyéb munka rovatban a teljes mentes tevékenység idejére, kézi feljegyzést teszel, valamint oda írod a bánya helyét, és oda írod, hogy mentes tevékenység végzése. A kinyomatot pedig 28 napig megőrzöd, mivel ezzel tudod igazolni a mentes tevékenységet, mert az ellenőrzés során az aznapod és vissza 28 nap tevékenységeinek minden percével el kell tudnod számolni. Amit még lényeges tudnod, hogy OUT módban a tevékenységek csak a gépegységre rögzülnek, a kártyára nem, ezen ok miatt is kell, a kinyomat, hogy a kártyára nem rögzült idővel is el tudja számolni.

A következő eset, mikor nem kell a gépegységbe kártyát vagy korongot helyezned. Ez olyan esetben történik, mikor azon a napon csak mentes tevékenységet végzel, vagy teljes munkaidő alatt csak telephelyen, vagy közforgalom elől elzárt területen végzel munkát (bánya, telephely).

Végzed a napi munkádat, jegyezd fel valahova a kezdést és a befejezést, ezt azért kell megtenned, mivel tachográf használati kötelezettséged valóban nincs, de a járművet valaki vezeti, és a részére a teljes időt egyéb munkaként el kell számolni.

  • Akkor lássuk korongos járműnél ez, hogy néz ki. Arra a napra a sofőr szabályosan kitölti a korong elejét. Ebbe bele tartozik a jármű rendszáma is, valamint az induló és érkező km is. Viszont nem teszi azt be a gépegységbe, hanem a hátulján, a nap végén, a lázlap részen 00.00 órától a munka kezdéséig pihenőt húz, munka kezdéstől a munka befejezésig egyéb munkát, a munka befejezésétől 24.00 óráig megint pihenőt húz. Valamint ezen kívül ráírja a munkavégzés helyét, ráírja, hogy AETR vagy 561/2006/EK rendelet hatályán kívüli munkavégzés. Ezt követően aláírja a korongot.
  • Akkor lássuk ugyan ezt csak digitális tachográf esetében. A munka kezdetén a járművezető nem helyezi be a kártyát a gépegységbe, hanem beadja az OUT kezdést. Folyamatosan végzi a munkáját. Mikor végez akkor beadja az OUT végét. Itt megint két variáció van. Vagy most behelyezi a kártyáját a gépegységbe és elvégzi a következőt, Az előző kártya kivételtől a munka megkezdéséig, kézi adatbevitellel pihenőt ad be, majd a munka megkezdésétől a befejezésig egyéb munkát, majd zárja az adatbevitelt. A következő lehetőség, hogy a következő munkanapon, amikor a kártyádat behelyezed a gépegységbe, akkor végzed el a fent leírt adatbevitelt, de arra vigyázz, hogy adatbevitel során egyszerre maximum 16 tevékenységet tudsz bevinni, többet nem, ezt ne lépjed túl. Valamint valahova a pontos időket jegyezd fel, hogy az adatbevitelt el tudjad végezni.

De ezen kívül van mindig egy nagy kérdés! Abban az esetben ha már a napi vagy heti pihenőidőmet töltöm, lehet e rakodásra használni az OUT-ot szabályosan, mivel sajnos sok cég ezt állítja. erre egyszerű a válasz! Nem! Mégpedig azért nem, mert az OUT-on való mozgás, az munkavégzésnek számít, és így a napi vagy heti pihenőidő megszakad! Még akkor is ez a helyzet, ha "sumákban" ezt a sofőr kártya nélkül végzi: Valamint ebben az esetben a hatóságok amennyiben észlelik ezen szabályszegést, manipulációért fogják felelősségre vonni, valamint mivel a manipuláció bűncselekmény, szinte minden tagországban, így még bűntető eljárást is indítanak ellene. Mivel ezen cselekedetével jogtalan előnyhöz jut!

Azen magyarázatunkat is megtalálod a Sofőr Kódex könyvünkben, mely tartalmazza az analóg és digitális tachográf kezelését, és az 561/2006/EK rendelet teljes magyarázatást is. A könyvet Sofőr kódex,  ITT tudod megrendelni!