en-"Képzett" bérszámfejtő bukása!!!

27/06/2018

A mai cikkemben megint visszatérnék a bérszámfejtés jelentőségéhez és annak nem megfelelő elvégzéséhez a szállítmányozó vállalkozásoknál.

Korábban több cikkben is foglalkoztunk ezen kiemelt problémával. Korábbi cikkeinket ITT, ITT olvashatod!

Pár hete csináltunk egy szállítmányozó cégnél teljes bérszámfejtési revíziót. A cég vezetője szerette volna tudni, hogy a pénzügyes munkatárs az előírásoknak megfelelően végzi a bérszámfejtéseket, és azzal is, hogy a kollegina, tisztában van e teljesen az utazó munkavállalókkal kapcsolatos előírásokkal kapcsolatban.

Mi ezen munkát rövid határidővel elvégeztük. Átnéztük a vállalkozás munkaszerződéseit, annak tartalmát és azt is, hogy az megfelel e a jelenlegi előírásoknak. Valamint mindent, ami a bérszámfejtéssel és a munkaerőgazdálkodással összefügg.

Már a munkaszerződések átnézésekor súlyos hiányosságot tapasztaltunk. Az abban közölt jogszabályok már nincsenek hatályba. Még 2012. év előttiek, és a hivatkozások is. Nem tartalmazzák az MT. által minimum tartalmi követelményként előírtakat sem. Sajnos a revízióig ezt használták, és idén is több munkavállalót vettek fel a cégbe. A munkaszerződések nem tartalmazták a munkaidőkeret mértékét, annak kezdő és befejező idejét. Nem rendelkezik az éjszakai vezetéssel kapcsolatos kiegészítéssel, az EU minimálbérek megfizetésével kapcsolatos összegekről országonként lebontva. A pótlékok fajtáiról, azok százalékáról, vagy esetleg pótlékátalány fizetéséről. Ezen kívül kiderült, hogy nincs munkaköri leírása a munkavállalóknak. Valamint kiderült kérdés alapján, hogy nem fizetnek pótlékokat, még átalányt sem, és havi munkaidő keretben dolgoznak a sofőrök.

Nem rendelkeztek több nyelven munkaszerződésekkel, és nem is végezték el a bejelentéseket az EU minimálbérekkel kapcsolatban, és mivel Franciaország is le- és felrakási cél volt, nem rendelkeztek külföldi képviselettel sem.

Ezt követően ellenőriztük a meglévő bérlapok alapján a bérszámfejtést is. A napidíjak azok jól voltak elszámolva, de a pótlékokról nem rendelkeztek, valamint az EU minimálbérek sem voltak számfejtve, és ennek egy esetleges Munkaügyi vagy NAV ellenőrzésnél nagy jelentősége van, mivel így a hatóság megállapíthatja, hogy a cég a munkavállalót megkárosította, és nagyon magas (több milliós) bírságot szabhat ki, valamint több évre visszamenőleg követelheti az elmaradt munkabérek kifizetését a munkavállalóknak.

Mivel EU minimálbéres bejelentések sem voltak, így minimálbérek megfizetése sem történt meg, sajnos. Sajnos a loco, kabotázs és transit fuvarok sem lettek megkülönböztetve így. Ennek okán az sem volt megállapítható, hogy országonként mennyi minimálbért kellett volna a sofőröknek fizetni, ami elmaradt.

Ezen kívül az is kiderült, hogy a sofőrök nem 4 havi, hanem 1 havi munkaidő keretben dolgoztak. Ez még magában nem lett volna gond, mert teljesen szabályos, viszont a sofőrök minden hónapban a havi munkaidőkeretet túllépték, és részükre az 50 %-os túlórapótlék nem lett megfizetve, egy esetben sem.

Ezen megállapítások után a revízió eredményét írásba foglaltuk és egy személyes megbeszélésen átadtuk a munkaadónak. A munkaadó azonnal behívatta a bárszámfejtőjét, és kérdőre vonta. Valamint a cégvezető közölte, hogy ő nem képzett bérszámfejtő és pont ezért alkalmaz végzettséggel rendelkező munkavállalót erre a feladatra. Álmában sem gondolta volna, hogy az 5-10 éve nála dolgozó munkavállalói nem a megfelelő munkabért kapják. A bérszámfejtő hölgy igazából csak azt tudta felhozni mentségére, hogy nagyon nem ismeri a munkaidőkeretes, és az utazó munkavállalókra vonatkozó bérszámfejtés sajátosságait, csak az általános bérszámfejtés szabályait.

Ezek után rendbe tettük az adatokat, és a cégvezető olyan nyomkövető céget választott mellyel rendszerünket össze tudjuk kapcsolni az EU minimálbérek percre pontos megállapítása érdekében. 1 évre visszamenőleg elvégeztük a bérszámfejtéseket, és minden munkavállaló tekintetében önrevíziót nyújtottunk be, és részükre az elmaradt munkabér, haladéktalanul megfizetésre került. Rendbe tettük a munkaszerződéseket, és azokat aktualizáltuk, minden szükséges nyelven, kialakítottuk a jó munkaidőkereteket, és a pótlék fizetési rendszert is, valamint a munkaköri leírásokat is elkészítettük.

Ezen cégnek azóta mi végezzük a kiértékelését, tanácsadását, EU minimálbér számítását, és bérszámfejtését is. A bérszámfejtés, most már teljesen megfelelő, és szabályos. Az EU minimálbérek is meg vannak helyesen állapítva és ki is vannak fizetve. A sofőrök bére ennek köszönhetően emelkedett, de érdekes módon ez a cégvezetőt nem zavarja, hanem nyugodt, mivel cégét, biztos kezekben tudja, olyan sarkalatos szakterületeken, ahol a legtöbb bírságot tudja kapni.

Lehet részére többletköltség keletkezik most, de még mindig kevesebb mint egy ellenőrzés kapcsán, ami jelenleg sajnos mindennapos, mindegyik szakterületen, a felsoroltakból.

Ha esetleg te sem vagy biztos az eljárásaitok helyességében, kérlek vedd fel velünk a kapcsolatot, és megcsináljuk a revíziótokat, ezen a területen is!

Hiszen tudjátok:

TACHO CENTER

"Iránytű a fuvarozásban!"