Biztonsági Öv Használata: Fordulat a Hazai Jogszabályokban – Mire Számíthatunk 2025. július 5-től?

- 2025. július 5-től jelentős változás lépett életbe a biztonsági öv használatának elmulasztása kapcsán kiszabott bírságoknál. Több sajtótermék is kiemelten foglalkozott azzal, hogy az ellenőrzések során az objektív felelősség elve érvényesül. Ez azt jelenti, hogy amennyiben egy megállítás nélküli ellenőrzés során szabályszegést észlelnek, a bírság terhét a jármű üzembentartója lesz kénytelen viselni, függetlenül attól, hogy ki vezette az autót a szabályszegés pillanatában.
Miért Fontos Ez a Változás?
A jogalkotó a Magyar Közlöny 2025. évi 73. számában hirdette ki a módosító jogszabályt, a "A közlekedési ágazat egyes kérdéseinek rendezéséről, valamint egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló 2025. évi LV. törvényt". Ennek értelmében a jármű valamennyi ülésén utazók mulasztása az üzembentartó felelőssége alá tartozik.
Ez a szigorítás a rendőrségi ellenőrzések tapasztalatai alapján vált szükségessé, melyek azt mutatják, hogy a tudatos övhasználat Magyarországon még mindig sok kívánnivalót hagy maga után. Sokan nem tulajdonítanak kellő jelentőséget az öv becsatolásának, és a járművezetők sem figyelmeztetik mindig utasaikat. Az objektív felelősség elvétől a jogalkotó azt reméli, hogy a közlekedők körében egyre inkább elterjed a jogkövető magatartás, és nő a közúti biztonság.
Milyen Bírságokra Számíthatunk?
Jelenleg a megállításos ellenőrzéseknél a biztonsági öv használatának elmulasztása esetén kiszabott közigazgatási bírság összege a következő:
- Lakott területen belül: 20.000 forint
- Lakott területen kívül: 30.000 forint
- Gyorsforgalmi úton: 40.000 forint
Fontos azonban kiemelni, hogy bár a törvényi szinten megteremtődött a biztonsági öv objektív alapon történő ellenőrzésének lehetősége, a büntetési tételeket tartalmazó 410/2007. Korm. rendeletet ezzel párhuzamosan még nem módosították. Ezért a rendeletben egyelőre nem szerepelnek a biztonsági öv használatának elmulasztása miatti, objektív felelősség alapján kiszabható bírságtételek. Érdemes figyelemmel kísérni a vonatkozó jogszabályok jövőbeli változásait!
Kivételek az Objektív Felelősség Alól
Nem minden járműkategória tartozik az új szabályozás hatálya alá. Az autóbuszok (M2 és M3 járműkategória) vonatkozásában az objektív felelősség elve nem alkalmazandó. Őket a törvényi módosítás során mentesítették ez alól a rendelkezés alól.
Az árufuvarozó vállalkozások figyelmét külön felhívjuk a közúti közlekedési törvény vonatkozó rendelkezéseire:
Mentesülés az Üzembentartói Bírság Alól – A Közúti Közlekedésről Szóló 1988. Évi I. Törvény 21/A. §-a
Az üzembentartó bizonyos esetekben mentesülhet a bírság megfizetése alól:
- Jogellenes birtokba kerülés: Ha a gépjármű a szabályszegés időpontját megelőzően jogellenesen került ki a birtokából, és az üzembentartó igazolja, hogy a jogellenességgel összefüggésben – a bírságot kiszabó határozat kézbesítését megelőzően – kezdeményezte a megfelelő hatóság eljárását.
- Más személy általi használat: Ha a gépjárművet az üzembentartó a szabályszegést megelőzően más természetes vagy nem természetes személy használatába adta, és ezt a használatba vevő személy eredeti, teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt nyilatkozatával (amely tartalmazza a gépjármű hatósági jelzését, az üzemben tartó és használatba vevő nevét, adatait, valamint a használatba vétel időszakát) igazolja. Ugyanez vonatkozik azokra a gépjárművekre is, amelyek menetlevéllel, illetve fuvarlevéllel vehetnek részt a közúti forgalomban, amennyiben ezek az adatok szerepelnek a dokumentumon. Ebben az esetben a közigazgatási bírságot a használatba vevő személlyel szemben kell kiszabni.
- Egyéb törvényi mentesség: Az üzembentartó mentesül a bírság megfizetése alól, ha számára a szabályszegést más törvény lehetővé teszi.
- Össztömeg túllépése: Az üzembentartó mentesül az össztömeg túllépése miatt kiszabott bírság alól, ha igazolja, hogy az arra jogosult a jármű össztömegéről jogszabályban meghatározott olyan jármű-tömegbizonylatot állított ki, amely alapján a jármű össztömege már a berakodás időpontjában meghaladta a megengedett össztömeget. Ebben az esetben a bírságot a jármű-tömegbizonylat kiállítójával szemben kell kiszabni.
Következtetés
Az új jogszabályi változások egyértelműen a közlekedésbiztonság növelését célozzák, kiemelten a biztonsági öv használatának fontosságát. Az objektív felelősség bevezetése az üzembentartókra hárítja a felelősséget, ezzel ösztönözve őket arra, hogy fokozottabban figyeljenek a járművükben utazók biztonsági öv használatára.
Fontos, hogy minden járművezető és utas tisztában legyen az új szabályokkal, és minden esetben, amikor járműbe ül, gondoskodjon a biztonsági öv becsatolásáról – saját és mások biztonsága érdekében.
Ön mit gondol az új szabályozásról? Írja meg véleményét kommentben!
Írta: Kis-Petik Ferenc ügyvezető Tacho Center Kft.