Az útdíj csak a jéghegy csúcsa: Miért fenyegeti csőd a magyar fuvarozókat 2026-ban?

2025.12.23
A logisztikai szektor előtt álló költségrobbanás 2026-ban. Az útdíjemelés csak a jéghegy csúcsa: a fuvarozóknak a drasztikusan emelkedő szolgáltatási díjakkal (könyvelés +26%, könyvvizsgálat +40%, bérköltségek +11%) is meg kell küzdeniük a túlélésért.
A logisztikai szektor előtt álló költségrobbanás 2026-ban. Az útdíjemelés csak a jéghegy csúcsa: a fuvarozóknak a drasztikusan emelkedő szolgáltatási díjakkal (könyvelés +26%, könyvvizsgálat +40%, bérköltségek +11%) is meg kell küzdeniük a túlélésért.

A közelmúltban lezajlott kamionos tüntetések ráirányították a figyelmet az útdíjak drasztikus emelkedésére. Bár a közvélemény gyakran csak az élelmiszerárak növekedését látja a háttérben, a szakma belülről tudja: a probléma ennél sokkal mélyebb és összetettebb. Kis-Petik Ferenc, a Tacho Center Kft. ügyvezetőjeként az útdíj emelése csupán az egyik tényező egy olyan költséghullámban, amely 2026 elején elérheti a hazai mikro- és kisvállalkozásó fuvarozókat.

A fuvarozói piac torz árazása

Sokan azt hiszik, hogy a fuvarozó egyszerűen "ráteszi" a költségeket a fuvardíjra. A valóság azonban az, hogy a logisztikában nagyon gyakran nem a szolgáltató diktál. A megbízók és a speditőrök közötti többlépcsős láncolatban a profit morzsolódik, a költségnövekedést pedig a lánc végén álló fuvarozóknak rendkívül nehéz vagy nagyon kis részben sikerül érvényesíteniük.

A "Szolgáltatási Cunami": Amire nem számítanak a fuvarozók

Az útdíj mellett 2026 első negyedévében olyan mértékű szolgáltatási díjemelkedés várható, amely megbéníthatja a szektort. Konkrét példák alapján a beszállítói árak emelkedése messze meghaladja a hivatalos inflációs adatokat:

  • Könyvelési díjak: Akár 26%-os emelkedés.

  • Takarítási és irodafenntartási költségek: 22%-os drágulás.

  • Szoftver- és CRM szolgáltatások: 10–18% közötti növekedés.

  • Bérügyi szolgáltatások: 15-25 % közötti növekedés.

  • Munkabér: 5-15 % közötti növekedés.

  • Könyvvizsgálói díjak: Megdöbbentő, 30–40%-os emelkedés várható.

"Az elmúlt három évben a reális költségnövekedés nem 20-30%, hanem közel 60% volt, ha minden tényezőt figyelembe veszünk." 

A bérköltségek nyomása

A garantált bérminimum kötelező 11%-os emelése közvetlen hatással van a gépjárművezetők bérigényére is. Egy átlagos, 700 000 Ft-os bérnél ez a növekmény olyan plusz terhet jelent, amelyet a vállalkozásoknak valahol ki kell gazdálkodniuk.

Mit tehetnek a mikro- és kisvállalkozások?

A túlélés kulcsa a költségátterhelés. Bár a piaci pozíciók nehezek, a vállalkozásoknak – a jogszabályi keretek között – törekedniük kell arra, hogy a megbízóik felé érvényesítsék a megnövekedett kiadásaikat. Ha a szektor ezen szereplői nem állnak a sarkukra, a 2026-os év sokak számára a tevékenység végét jelentheti.

A témában készített részletesebb videónkat is nézze meg:

Összegzés

Az útdíj emelése csak egy szelete a tortának. A fuvarozóknak fel kell készülniük egy olyan gazdasági környezetre, ahol az inflációkövető árazás már nem elegendő. Szakmai párbeszédre és a költségek pontos, transzparens kommunikációjára van szükség a megbízók felé.

Ön hogyan készül a 2026-os költségrobbanásra? Van már stratégiája a szolgáltatói díjak kezelésére? Írja meg nekünk kommentben vagy keressen minket bizalommal!

❓ Gyakran Ismételt Kérdések a 2026-os Fuvarozási Költségekről

1. Mekkora útdíj emelésre kell számítani 2026-ban? Az útdíj emelése mellett a fuvarozóknak egy összetett költségrobbanással kell szembenézniük. Bár az útdíj mértéke fix, a közvetett szolgáltatási díjak (könyvelés, szerviz, szoftverek) miatt a vállalkozások összköltsége akár 15-25%-kal is emelkedhet az év első negyedévében.

2. Miért nem elég csak az útdíjat beépíteni a fuvardíjba? Az útdíj csak a "jéghegy csúcsa". Ha egy fuvarozó csak az útdíj növekményét érvényesíti, veszteséges marad, mert nem számol a 20-40%-kal dráguló háttérszolgáltatásokkal (pl. könyvvizsgálat, telephely fenntartás) és a bérnyomással.

3. Milyen szolgáltatások drágulnak leginkább a logisztikai szektorban? A 2026-os előrejelzések alapján a könyvvizsgálói díjak 30-40%-kal, a könyvelési, bér- tb. ügyi szolgáltatások 26%-kal, míg a takarítási és irodai költségek átlagosan 22%-kal emelkednek. Emellett a logisztikai szoftverek (CRM) díjai is 10-18%-os drágulást mutatnak.

4. Hogyan érinti a garantált bérminimum emelése a fuvarozókat? A 11%-os garantált bérminimum-emelés közvetlen bérnyomást gyakorol a teljes szektorra. A gépjárművezetők elvárják a bérük infláció feletti korrekcióját, ami tovább szűkíti a mikro- és kisvállalkozások profitmargóját.

5. Mit tehet egy kis fuvarozó vállalkozás a túlélés érdekében? A legfontosabb a transzparens költségkommunikáció a megbízók felé. Pontos kalkulációt kell készíteni, amely tartalmazza a megnövekedett rezsiköltségeket is, és törekedni kell ezek szerződéses érvényesítésére. A passzív árazás 2026-ban könnyen csődhöz vezethet.

6. Miért mondják, hogy 60%-os volt a drágulás az elmúlt 3 évben? Ha összeadjuk az üzemanyagár-ingadozást, az útdíj-módosításokat, a drasztikus bérfejlesztéseket és a rezsiköltségek (energia, szolgáltatások) növekedését, a fuvarozói szektor reális önköltsége közel 60%-kal emelkedett az elmúlt három év kumulált adatai alapján.