Miért elengedhetetlen a bér- és TB audit a fuvarozó és szállítmányozó cégeknek?

2025.09.22

A fuvarozó és szállítmányozó szektor az egyik legdinamikusabban fejlődő, de egyben a legösszetettebb szabályozási környezettel rendelkező ágazat. A bér- és társadalombiztosítási ügyek ezen a területen különösen speciálisak, és a jogszabályok folyamatosan változnak. Egy alapos bér- és TB audit nem csupán egy adminisztratív teher, hanem egy stratégiai befektetés, amely hosszú távon jelentős megtakarításokat és jogbiztonságot eredményezhet, függetlenül a cég méretétől.

A speciális terület kihívásai – Miért más a fuvarozás?

A fuvarozásban dolgozók bérszámfejtése és TB ügyei számos egyedi tényezőt tartalmaznak, amelyek miatt a hagyományos bérszámfejtési rutinok nem elegendőek. Nézzük a legfontosabbakat:

  1. Üzemanyag megtakarítás: Bár közvetlenül nem tartozik a bérszámfejtéshez, az üzemanyag megtakarítások kezelése, elszámolása és az esetleges munkáltatói juttatások összefügghetnek a bérezéssel, és különös figyelmet igényelnek.

  2. EU kiküldetés és külföldi napidíj: Az uniós kiküldetések, a kiküldetési nyilatkozatok, a nemzetközi és belföldi napidíjak helyes alkalmazása kulcsfontosságú. A szabálytalan elszámolás nemcsak adó- és járulékfizetési kockázatot rejt, de a munkavállalók felé is elégedetlenséget szülhet.

  3. EU minimálbérek és bérpótlékok: Az EU tagállamokban érvényes minimálbérek betartása, a különböző bérpótlékok (pl. éjszakai pótlék, hétvégi pótlék, túlmunka) helyes számítása és kifizetése létfontosságú. Az uniós szabályozás, különösen a Mobilitási Csomag bevezetése óta, szigorúan ellenőrzi ezeket a területeket.

  4. Munkaidőkeretben történő foglalkoztatás: A sofőrök munkaideje rendkívül speciális. A munkaidőkeretben történő foglalkoztatás, a pihenőidők, vezetési idők pontos betartása és nyilvántartása nemcsak jogszabályi előírás, hanem a biztonságos közlekedés alapja is.

  5. Speciális munkaszerződés és írásbeli tájékoztató: A fuvarozóknál alkalmazott munkaszerződéseknek és írásbeli tájékoztatóknak tartalmazniuk kell az összes speciális feltételt, a kiküldetésekre vonatkozó szabályokat, a bérezési rendszert és a munkaidőkeretre vonatkozó információkat. A hiányos vagy hibás dokumentáció már önmagában is bírságot vonhat maga után.

  6. Tachográf adatokból generált munkaidő nyilvántartás: Ez az egyik legkritikusabb pont! Az ellenőrző hatóságok kizárólag a tachográf adatokból generált, hitelesített munkaidő nyilvántartást fogadják el. A manuális vagy hibás nyilvántartás azonnali és súlyos szankciót von maga után.

Mekkora a tét? – A bírságok mértéke

A jogszabályok megsértése nem játék, és a bírságok összege rendkívül magas lehet, akár már az első ellenőrzés során is.

  • Munkaügyi ellenőrzések: A munkaidőre, pihenőidőre, bérpótlékokra és minimálbérre vonatkozó szabályok megsértése esetén a bírság 50.000 Ft-tól akár 20.000.000 Ft-ig terjedhet, ismétlődő jogsértés esetén pedig még magasabb is lehet.

  • TB ellenőrzések: A járulékfizetés elmulasztása vagy hibás teljesítése esetén a NAV súlyos pótlékokat és mulasztási bírságokat szabhat ki, amelyek az elmaradt járulék 50%-ától akár 200%-áig is terjedhetnek, ráadásul késedelmi pótlék is fizetendő.

  • Tachográf és munkaidő nyilvántartás: A tachográf adatok manipulálása, vagy a helytelen munkaidő nyilvántartás miatt az ellenőrző hatóságok 100.000 Ft-tól egészen több millió forintig terjedő bírságot szabhatnak ki munkavállalónként. Egy komolyabb hiba esetén a cég működése is veszélybe kerülhet.

A megoldás: A professzionális bér- és TB audit

Egy külső, szakértői bér- és TB audit során részletesen átvilágítják a cég teljes bérszámfejtési és TB gyakorlatát, a munkaszerződéseket, a munkaidő nyilvántartásokat, a kiküldetési szabályzatokat és minden idevonatkozó dokumentációt. Az audit során feltárt hiányosságok és hibák orvoslásával elkerülhetők a súlyos bírságok, optimalizálhatók a költségek, és növelhető a jogbiztonság.

Ne várja meg az ellenőrző hatóságokat! Fektessen be előre egy professzionális auditba, és biztosítsa cégének jogtiszta működését és pénzügyi stabilitását!