Smart Tacho 2: Miért nem elég csak beszerelni? Az adatkiolvasás új kihívásai

2025.12.11
Infografika a Smart Tacho 2 (Gen2 V2) adatfeldolgozásáról: A kép szemlélteti, miért nem elég csak beszerelni az új eszközt. A bal oldali menetíróból érkező nyers adatfolyamot – különös tekintettel az automatikus határátlépés és a manuális rakodás (load/unload) információkra – a Tacho Center szoftver fogadja. A jobb oldalon látható felületen ezek az adatok automatikusan elemzésre kerülnek, így biztosítva a jogszabályi megfelelőséget és a büntetések elkerülését.
Infografika a Smart Tacho 2 (Gen2 V2) adatfeldolgozásáról: A kép szemlélteti, miért nem elég csak beszerelni az új eszközt. A bal oldali menetíróból érkező nyers adatfolyamot – különös tekintettel az automatikus határátlépés és a manuális rakodás (load/unload) információkra – a Tacho Center szoftver fogadja. A jobb oldalon látható felületen ezek az adatok automatikusan elemzésre kerülnek, így biztosítva a jogszabályi megfelelőséget és a büntetések elkerülését.

Az elmúlt hónapokban a fuvarozói szakma figyelme egyetlen határidőre összpontosult: a Smart Tacho 2 (Gen2 V2) eszközök kötelező cseréjére a nemzetközi forgalomban. Ez egy hatalmas logisztikai és anyagi teher volt a cégeknek, de van egy rossz hírünk: a munka a beszereléssel nem ért véget.

Sőt, a valódi kihívás csak most kezdődik.

Sok vállalkozás abban a tévhitben él, hogy ha az új menetíró bekerült a járműbe, a megfelelőség kipipálva. Ez azonban veszélyes tévedés. Az új tachográfok ugyanis olyan új típusú adatokat generálnak, amelyeket a régi kiolvasó eszközök és elavult kiértékelő szoftverek egyszerűen nem látnak, vagy félreértelmeznek.

Ebben a cikkben feltárjuk, miért kockázatos a régi szoftverek használata, és hogyan kínál erre megoldást a Tacho Center.

A hardver csak a jéghegy csúcsa

A Smart Tacho 2 legfőbb újítása nem a külsejében, hanem az általa rögzített adatok mélységében rejlik. A Mobilitási Csomag előírásainak megfelelően az új eszközök célja a szabálytalan kabotázs és a kiküldetési szabályok kijátszásának megakadályozása.

Ehhez az eszköz két kritikus új adatpontot rögzít automatikusan vagy manuálisan:

  1. Automatikus határátlépés rögzítése: A Galileo műholdrendszer segítségével a tachográf pontosan rögzíti, mikor lépte át a jármű az országhatárt.

  2. Rakodási műveletek (Load/Unload): A sofőrnek manuálisan kell rögzítenie a fel- és lerakodás helyét és idejét.

Szakértői tipp: Ha az irodai szoftvere nem képes megkülönböztetni a határátlépést egy sima GPS pozíciótól, vagy nem látja a rakodási eseményt, akkor ön nem fogja tudni bizonyítani a hatóságoknak, hogy sofőrje szabályosan végezte a munkáját, mivel ellenőrzési kötelezettségének nem tud eleget tenni, maradéktalanul.

Az "Adatvakság" veszélyei: Mit nem lát a régi rendszer?

Képzelje el, hogy van egy ultramodern 4K kamerája, de a felvételeket egy 90-es évekbeli fekete-fehér tévén próbálja visszanézni. A részletek elvesznek. Ugyanez történik az adatletöltésnél is.

Ha nem frissíti az adatletöltő eszközeit és elemző szoftverét, az alábbi problémákkal szembesülhet:

  • Láthatatlan határátlépések: A bérszámfejtésnél (külföldi napidíj, minimálbér-különbözet) kulcsfontosságú lenne tudni, pontosan mikor lépett be a sofőr az adott országba. Régi szoftverrel ez manuális, hibalehetőségekkel teli számolgatást igényel.

  • Hiányzó rakodási adatok: A crosstrade és kabotázsszabályok betartásának ellenőrzése lehetetlenné válik. Nem fogja látni a szoftverben, hogy a pihenőidő vagy vezetés közben történt-e rakodás rögzítése.

  • Hibás fájlstruktúra: A Gen2 V2 tachográfok fájlformátuma módosult. Előfordulhat, hogy a régi letöltőkulcsok sérültnek érzékelik a fájlt, vagy egyáltalán le sem tudják tölteni azt.

A kockázat forintosítva

A hatóságok az út menti ellenőrzéseknél már rendelkeznek azokkal az eszközökkel (DSRC), amelyekkel távolról is belelátnak az új tachográfokba. Ha az ön irodai rendszere kevesebbet tud, mint a rendőré, az milliókba kerülhet a cégnek.

Tacho Center megoldás: A biztonság szoftveres háttere

A Tacho Center szakértői csapata felismerte, hogy a Smart Tacho 2 bevezetése nem hardveres, hanem informatikai kérdés. Ezért fejlesztettük megoldásainkat úgy, hogy azok tökéletesen integrálják az új generációs adatokat.

Íme, hogyan segítünk elkerülni a büntetéseket:

1. Kompatibilis Adatletöltés

Eszközeink és szoftverünk felkészültek a Gen2 V2 adatok fogadására. Legyen szó letöltőkulcsról vagy távletöltésről, a rendszerünk garantálja, hogy az adatok (beleértve a speciális aláírásokat is) sérülésmentesen és hiánytalanul kerüljenek a szerverre.

2. Határátlépések vizualizációja és elemzése

Nem kell többé a sofőrök menetlevelét böngészni és összevetni a GPS adatokkal.

  • A szoftver automatikusan felismeri a tachográf által rögzített határátlépéseket.

  • Ezeket vizuálisan megjeleníti az idővonalon.

  • Előny: A bérszámfejtéshez szükséges kiküldetési adatok (posting) pontosak és azonnal elérhetőek lesznek.

3. Rakodási tevékenységek (Load/Unload) kezelése

A Tacho Center szoftvere külön eseményként kezeli a rakodást.

  • Azonnal látható, ha a sofőr elfelejtette rögzíteni a rakodást (összevethető a fuvarfeladattal).

4. Automatizált figyelmeztetések

Rendszerünk nemcsak tárol, hanem elemez is. Figyelmeztet, ha a letöltött adatok alapján szabálysértés kockázata áll fenn, vagy ha a Smart Tacho 2 által rögzített adatok hiányosak.

Összegzés: Ne álljon meg félúton!

A Smart Tacho 2 beszerelése kötelező volt, de az adatfeldolgozás korszerűsítése az, ami versenyelőnyt és jogbiztonságot ad. Ne hagyja, hogy egy elavult szoftver miatt vesszenek kárba a drága eszközök által gyűjtött értékes információk.

A Tacho Center megoldásaival ön nemcsak megfelel az előírásoknak, hanem átláthatóbbá és hatékonyabbá teszi flottája működését.

Készen áll a Smart Tacho 2 adatok fogadására?

Ne kockáztasson! Ellenőrizze még ma, hogy jelenlegi rendszere képes-e a határátlépések és rakodási adatok helyes kezelésére.

👉 [Kérjen ingyenes konzultációt a Tacho Center szakértőitől, és tegye rendbe adatletöltési folyamatait!]