Szigorúbb közúti ellenőrzések és új rakományrögzítési szabályok: Így alakítja át az EU a fuvarozást

2025.12.11
Még szigorúbb közúti ellenőrzéseket akar az EU bevezetni!
Még szigorúbb közúti ellenőrzéseket akar az EU bevezetni!

A fuvarozói szektornak jelentős változásokra kell felkészülnie. Az Európai Unió Tanácsának 2025. decemberi döntése alapján a közúti áruszállítás ellenőrzése minden eddiginél szigorúbbá válik. Cikkünkben jogi szakértőként elemezzük a "Közúti Alkalmassági Csomag" (Roadworthiness Package) módosításait, a várható jogszabályi kötelezettségeket, és gyakorlati megoldásokat kínálunk a megfeleléshez.

A jogalkotási háttér: Mi változik és miért?

Az Európai Unió közlekedési miniszterei 2025. december 4-én fogadták el az ún. "általános megközelítést" (General Approach) a közúti közlekedésbiztonsági csomag felülvizsgálatával kapcsolatban. Ez a lépés a jogalkotási folyamat egyik legfontosabb mérföldköve az Európai Parlamenttel folytatott végső tárgyalások (trilógus) előtt.

A reformcsomag három alapvető uniós irányelvet módosít, amelyek közvetlenül érintik a magyar fuvarozókat is:

  1. 2014/45/EU irányelv: A gépjárművek és pótkocsijaik időszakos műszaki vizsgálatáról (PTI).

  2. 2014/47/EU irányelv: A kereskedelmi gépjárművek közlekedésre való alkalmasságának közúti műszaki ellenőrzéséről (RSI).

  3. 1999/37/EK irányelv: A járművek nyilvántartásba vételi okmányairól.

A jogalkotó célja egyértelmű: a "Vision Zero" (nulla halálos baleset) elérése, a károsanyag-kibocsátás radikális csökkentése és a hatósági ellenőrzések digitalizációja.

1. A rakományrögzítés: Az új "Achilles-sarok" az ellenőrzéseknél

A módosítások talán legkritikusabb pontja a 2014/47/EU irányelv szigorítása. Eddig a rakományrögzítés ellenőrzése gyakran esetleges volt, de az új szabályozás értelmében ez a közúti ellenőrzések (RSI) kötelező elemévé válik.

Mit ír elő az új szabályozás? A Tanács álláspontja szerint az ellenőrzés menete a következőképpen alakul át:

  • Elsődleges vizsgálat: A hatóság minden megállításnál köteles vizuálisan felmérni a rakomány rögzítését és ellenőrizni a legutóbbi műszaki vizsga (PTI) tanúsítványát.

  • Kockázatalapú mélyreható vizsgálat: Ha a vizuális szemle során, vagy a jármű mozgása közben (pl. hirtelen fékezés, emelkedőn indulás szimulálása) hiányosság merül fel, a hatóság azonnal részletes rakományrögzítési vizsgálatot rendel el.

  • III. Melléklet szigorítása: Az ellenőrzéseket az irányelv III. mellékletében meghatározott szabványok szerint kell elvégezni. Ez azt jelenti, hogy a rakomány nem mozdulhat el olyan mértékben, amely veszélyeztetné a jármű stabilitását.

Jogi megjegyzés: Ez a változás azt eredményezi, hogy a nem megfelelő spaniferezés vagy a hiányos rögzítés nemcsak bírságot von maga után, hanem a jármű továbbhaladásának azonnali megtiltását is eredményezheti.

2. Kvote alapú ellenőrzések: Nincs többé "láthatatlan" teherautó

A tagállamoknak, így Magyarországnak is, növelnie kell az ellenőrzési kapacitását. Az új előírások konkrét kvótákat határoznak meg:

  • Nehézjárművek (N2, N3, O3, O4): Az adott országban regisztrált állomány legalább 5%-át évente közúti ellenőrzés alá kell vonni.

  • Kishaszongépjárművek (N1 - furgonok): Itt is szigorítás jön. Az összes nehézjármű-ellenőrzés számának legalább 10%-át el kell érnie a furgonok ellenőrzésének is (kivéve, ha az adott tagállamban már a 2. évtől kötelező az éves műszaki vizsga ezekre).

Kockázati besorolás rendszere (Risk Rating System): Az EU tovább erősíti a már létező kockázatalapú kiválasztást. Azok a fuvarozó vállalkozások, amelyeknél korábban műszaki hiányosságot vagy rakományrögzítési hibát tártak fel, magas kockázati besorolást kapnak. Ezeket a járműveket a rendszámfelismerő rendszerek és az intelligens tachográfok (DSRC) adatai alapján automatikusan "kiválasztják" ellenőrzésre.

3. Emissziós mérések és távoli érzékelés

A környezetvédelmi előírások betartatása technológiai szintlépéshez érkezett.

  • PN (Részecskeszám) és NOx mérés: A dízel és benzinmotoros teherautóknál a műszaki vizsgán és a közúti ellenőrzésen is mérni fogják a nitrogén-oxidokat és a részecskeszámot. Ez elsősorban a manipulált (AdBlue-killeres) járművek kiszűrését szolgálja.

  • Távoli érzékelés (Remote Sensing): Az utak mentén telepített szenzorok menet közben mérik a járművek kibocsátását. Bár önmagában ez nem minősíti a járművet alkalmatlannak, de "jelzőrendszerként" működik: a magas értéket mutató járművet a következő pihenőhelynél kiveszik a forgalomból egy alapos műszaki vizsgálatra (RSI).

4. Digitális forradalom: ePTI

A papíralapú dokumentáció korszaka lejár. Az ePTI (elektronikus műszaki vizsga tanúsítvány) bevezetése kötelezővé teszi a digitális adattárolást és a QR-kódos hitelesítést. Ez a gyakorlatban előnyös lehet a fuvarozóknak:

  • Megszűnik a papírok elvesztéséből adódó probléma.

  • A külföldi hatóságok azonnal, nyelvi akadályok nélkül tudják ellenőrizni a műszaki érvényességet.

Mit tehetnek a fuvarozók? – A Tacho Center szakmai ajánlása

A jogszabályok szigorodása nemcsak kihívás, hanem kockázat is. Egyetlen lerögzítetlen raklap vagy egy rossz emissziós érték miatti kényszerpihenő súlyos kötbéreket jelenthet.

A Tacho Center Kft. (www.tachocenter.hu) szolgáltatásai pontosan ezekre a kihívásokra kínálnak professzionális megoldást, segítve a megfelelőséget (compliance) és a bírságok elkerülését:

  1. Tachográf adatelemzés és kiértékelés (Kockázati besorolás javítása): Mivel a hatóságok kockázati alapon választják ki a járműveket, a cél a "zöld sávban" maradni. A Tacho Center szolgáltatása rendszeresen elemzi a vezetési és pihenőidőket, feltárja a hibákat, így a cég kockázati besorolása alacsony maradhat, elkerülve a felesleges megállításokat.

  2. Jogszabályi tanácsadás és audit: A Tacho Center szakértői segítenek felkészíteni a vállalkozását az új uniós irányelvek (Mobilitási Csomag és Roadworthiness Package) gyakorlati alkalmazására, beleértve a dokumentációs kötelezettségeket is.

Ne várja meg az első bírságot! Készítse fel flottáját és sofőrjeit még a jogszabályok teljes hatályba lépése előtt, keressen elérhetőségeink bármelyikén!

Jelen cikk tájékoztató jellegű, és a 2025. december 11-i állapot szerinti uniós jogalkotási folyamatokat tükrözi.