Vége a kiskapuknak: 2026-tól digitális szigor jön a német utakon a külföldi sofőrök számára

A német Bundestag döntött: alapjaiban változik meg a közlekedési ellenőrzés rendszere Németországban. 2026-tól a külföldi – köztük a magyar – jogosítvánnyal rendelkező sofőrök szabálysértéseit kizárólag digitálisan rögzítik. A fizikai bejegyzések kora lejár, a rendőrök pedig valós időben látnak mindent. De mit jelent ez a gyakorlatban a fuvarozók és a magánszemélyek számára?
A német közlekedésrendészet híres a szigoráról, de a papíralapú adminisztráció eddig lehetőséget adott bizonyos "trükközésekre" a külföldi gépjárművezetők számára. Ennek azonban vége. A Bundestag által decemberben elfogadott új törvény (21/2375-ös törvényjavaslat) végrehajtja azt a digitális átállást, amelytől a hatóságok az ellenőrzések gyorsulását és a kijátszhatóság megszűnését várják.
Mi változik pontosan? A törvényi háttér
Az új szabályozás közvetlen előzménye az Európai Bíróság egy 2021-es ítélete. A bíróság kimondta: a tagállamok nem tehetnek fizikai bejegyzéseket (például pecsétet vagy matricát) olyan jogosítványokra, amelyeket más EU- vagy EGT-ország állított ki.
Németország eddig fizikailag jelölte a vezetési tilalmat a külföldi okmányokon, ha a sofőrnek nem volt németországi lakcíme. Az új törvény ezt a gyakorlatot szünteti meg és helyezi át a digitális térbe.
A legfontosabb változások 2026-tól:
Nincs több fizikai bejegyzés: A német hatóságok nem nyúlnak hozzá fizikailag a magyar (vagy más külföldi) jogosítványhoz.
Digitális feketelista (FAER): Minden vezetési tilalmat a német központi nyilvántartásban, a Fahreignungsregisterben (FAER) rögzítenek.
Azonnali lekérdezés: A közúti ellenőrzést végző rendőr a helyszínen, másodpercek alatt lekérdezi a rendszerből, hogy az adott sofőr rendelkezik-e érvényes vezetési tilalommal Németország területén.
Megszűnnek a trükkök: Az új jogosítvány sem segít
A rendszer legfőbb célja a joghézagok bezárása. Eddig elterjedt gyakorlat volt, hogy ha egy külföldi sofőr vezetési tilalmat kapott Németországban (és ezt rávezették a kártyájára), "elvesztette" a jogosítványát, és hazájában újat igényelt. Az új, tiszta okmánnyal pedig sokszor tovább vezetett, mintha mi sem történt volna.
Ez a kiskapu 2026-tól végleg bezárul.
Mivel a tilalmat nem a plasztikkártyához, hanem a személyhez és a digitális nyilvántartáshoz kötik, teljesen mindegy, milyen fizikai okmány van a sofőrnél. Ha a FAER rendszerben a neve mellett ott a "piros jelzés", a rendőr azonnal látni fogja, és érvényesíti a szankciót.
Mit jelent ez a magyar fuvarozók számára?
A kelet-közép-európai (lengyel, litván, román, magyar) fuvarozók a német autópályák leggyakoribb szereplői. Számukra az új rendszer két dolgot jelent:
Gyorsabb ellenőrzéseket: A rendőröknek nem kell a fizikai dokumentumokat böngészniük, a digitális szűrés felgyorsítja a folyamatot.
Zéró toleranciát az adminisztrációs trükkökkel szemben: A súlyosabb szabálysértések azonnal bekerülnek a közös rendszerbe. A vezetési tilalom lejárta után a rendszer automatikusan frissül, így az adminisztrációs terhek csökkennek, de a szigor nő.
Összegzés: Készüljünk a digitális korszakra
A német útdíjreform és a "TollNow" alkalmazás mellett ez a jogszabály is azt mutatja, hogy Németország rohamléptekkel halad a közlekedésfelügyelet teljes digitalizációja felé. A szabálykövető sofőrök számára ez jó hír, hiszen kevesebb időt kell ellenőrzés alatt tölteniük. Azok számára viszont, akik eddig a rendszer hiányosságaira játszottak, 2026-tól nehéz idők jönnek.
Tanácsunk: Fuvarozó vállalkozásként érdemes felhívni a gépjárművezetők figyelmét arra, hogy a német hatóságok "mindent látnak", és az otthoni okmánycsere nem mentesít a kinti büntetések alól.
Amennyiben tanácsadásunkkal tudjuk munkájukat segíteni, a kapcsolat menüpont alatt található elérthetőségünk bármelyikén keressen bizalommal! Vagy tekintse meg tanácsadói szolgáltatásunk nyújtotta lehetőségeket, ITT!
A cikk a Poliziei Bayern tájékoztatása és a német Bundestag 21/2375 számú törvényjavaslata alapján készült.
