A vezetési- és pihenőidő-szabályok augusztusban életbe lépő változásai
A vezetési- és pihenőidő-szabályok augusztusban életbe lépő változásai
- az egybefüggő, napi, heti, kétheti vezetési időre és a pihenőidők időtartamára, valamint a kötelező szünetekre és a pihenőidő-csökkentésekkompenzálására vonatkozó alapelő írások NEM változna
- egyelőre marad a 28 napi tachográfadat-bemutatási kötelezettség (2024. december 31-től 56 napra változik)
- egyértelmű kabintilalom: a rendszeres heti pihenőidők és a korábbi csökkentett heti pihenőidő kompenzációjaként tartott , 45 óránál hosszabb heti pihenőidők NEM tarthatók a járműben (hanem megfelelő alvási és tisztálkodási helyiségekkel rendelkező szálláshelyen a munkáltató költségére)
- a gépkocsivezetö 4 hetenkénti" hazatérése":
- a vállalkozásnak úgy kell megszerveznie a gépkocsivezető munkáját, hogy a hazatérés lehetősége legalább 4 hetenként biztosítsa a számára
- "hazetérhet" székhelye szerinti tagállamban található azon működési központjába, amely a járművezető szokásos állomáshelye vagy a járművezetőtartózkodási helyére
- annak érdekében történik, hogy legalább egy rendszeres heti pihenőidőt vagy egy 45 óránál hosszabb, a csökkentett heti pihenőidő kompenzációjaként tartott heti pihenőidőt tart hasson
- a vállalkozásnak dokumentálnia kell, hogy miként tesz eleget ennek a kötelezettségnek, és a dokumentációt a telephelyén kell őriznie azért, hogy kérésre be tudja azt mutatni az ellenőrzó hatoságoknak
- heti pihenőidők szervezése: 4 hetes referenciaidőszak a nemzetközi árufuvarozásban (csak ott!)
- bármely 4 egymást követő héten tartott 4 heti pihenöidő közül kell lennie legalább 2 rendszeres (45 órás) pihenőnek, vagyis lehetséges két csökkentett pihenőt kivenni egymás után,
feltéve, hogy az alábbiak mindegyike teljesül:
- a két egymás utáni csökkentett pihenőt a székhely szerinti tagállamon kívül veszik ki
- az azokat követő rendszeres heti pihenőt megelőző (!) teljes kompenzáció mellet
- a gépkocsivezető számára ekkor a hazatérés - 4 helyett - 3 hetenként biztosítot
- a többfős személyzet tagjaként dolgozó járművezető megtarthatja a 45 perces szünetét egy másik járművezető által vezetett járműben is, feltéve, hogy a szünetet tartó járművezeőt nem segédkezik a jármű vezetésben
- a napi pihenőidő komp/vonat miatti·megszakítási lehetősége (2x, max. 1 óra) kiterjesztve heti pihenőidőkre is, azzal, hogy rendszeres heti pihenőidőt így tölteni csak min. 8 órás menetrend szerinti utazási időtartartam és hálókabin esetén lehet (egyébként elég a háló vagy fekvőhely megléte)
- a vezetési idő megengedett túllépése.
- a közlekedésboztonságot nem veszélyeztető (megfelelő megállóhely elérésére szolgáló) eltérési lehetőség kiegészül:
- a napi és heti vezetési idő (és a napi pihenóidő megkezdése) legfeljebb 1 órával túlléphető annak érdekében, hogy a heti pihenőidő megkezdése céljából elérje a munkáltató működési központját vagy saját tartózkodási helyét,
- sőt ez az eltérés akár 2 óra is lehet, HA közvetlenül az időtúllépést megelőzően tart egy megszakítás nélküli 30 perces szünetet
- a hosszabbítást 3 héten belül (a kérdéses hetet követő harmadik hét vége előtt) kompenzálni kell egy másik pihenőhöz kapcsoltan
- a járművezetőnek a menetíró készülék adat rögzítő lapján, a menetíró készülékből kinyomtatott lapon vagy a munkalapon legkésőbbaz úti cél elérésekor vagy egy megfelelő megállóhelyre történő megérkezéskor kézzel fel kell tüntetnie az ilyen jellegű eltérések okát
- a gépkocsivezetőnek rögzítenie kell az országkódot a határátlépést követően, a határhoz lehető legközelebbi megállásakor.
Valamint közölnénk, hogy ezen rendelkezések az utolsó elfogadott állapotú javaslatcsomag. A végleges jogi szövegezés még nem ismert, azt az illetékesek 2020.08. hónap elejére ígérték.