Kanyargós út előtt a magyar fuvarozók: Kilátások 2025-ben

2025.01.05

A magyar fuvarozási szektor 2025-ben egy rendkívül komplex és kihívásokkal teli környezetben kénytelen navigálni. A globális gazdasági trendek, az európai uniós szabályozások, a hazai gazdasági helyzet és a belső ágazati problémák egyaránt befolyásolják a szektor kilátásait. Ebben a cikkben részletesen megvizsgáljuk ezeket a tényezőket, és megkíséreljük felvázolni a magyar fuvarozók lehetséges jövőjét.

A magyar gazdaság helyzete és kilátásai

A magyar gazdaság 2024-ben vegyes képet mutatott. A Világgazdaság cikke szerint "két év vergődés után végre életerőt mutathat 2025-ben a magyar gazdaság" [1]. A gazdasági növekedés várhatóan felgyorsul, de továbbra is fennállnak bizonytalansági tényezők. Az infláció magas szintje, a forint gyengesége és az energiaárak volatilitása mind negatívan befolyásolhatják a gazdasági teljesítményt.

A KSH adatai szerint a GDP 2024 harmadik negyedévében 0,7%-kal maradt el az előző év azonos időszakához képest [2]. Az ipari termelés 6,1%-os visszaesése, különösen az autóipar és az elektromos berendezések gyártásának válsága közvetlenül kihat a fuvarozási ágazatra [2]. Ugyanakkor a Portfolio.hu elemzése szerint a 2025-ös gazdasági növekedés elérheti a 3,5%-ot is [3].

A gazdasági növekedés üteme, az infláció alakulása és a fogyasztói bizalom mind hatással lesznek a fuvarozási igényekre. Egy erősödő gazdaságban várhatóan nő a kereslet a szállítási szolgáltatások iránt, míg egy lassuló gazdaságban csökkenésre lehet számítani.

Az európai gazdaság és a fuvarozási piac

Az európai gazdaság 2025-ben várhatóan lassú növekedést mutat. A Bloomberg felmérése szerint az euróövezet gazdasága mindössze 1%-kal növekszik majd [4]. A német gazdaság stagnálása, a franciaországi politikai bizonytalanság és az ukrajnai háború elhúzódása mind negatívan befolyásolják a gazdasági kilátásokat.

A fuvarozási piac szempontjából különösen fontos az ipari termelés alakulása. Az autóipar, az elektronikai ipar és a gépipar visszaesése csökkenti a szállítási igényeket. Ugyanakkor a megújuló energiaforrások térnyerése és az e-kereskedelem bővülése új lehetőségeket teremthet a fuvarozók számára.

A szállítandó rakományok mennyisége és a fuvareszközök

Az európai piacon a szállítandó rakományok mennyisége összességében csökkenő tendenciát mutat. A Trans.eu cikke szerint a magyar fuvarozók "az ötödik egymást követő negyedévben küzd komoly veszteségekkel" [2]. A csökkenő megrendelések és az emelkedő költségek miatt a fuvarozók egyre nehezebb helyzetbe kerülnek.

A magyar fuvareszközök száma az elmúlt években stagnált, sőt enyhén csökkent is. A KSH adatai szerint 2023-ban 1,2%-kal kevesebb tehergépkocsi volt forgalomban, mint egy évvel korábban [5]. Ez a tendencia várhatóan 2025-ben is folytatódik, ami tovább nehezíti a magyar fuvarozók helyzetét. A csökkenő fuvareszköz-állomány és a csökkenő szállítási igények együttesen árnyalják a szektor kilátásait.

Bérek és egyéb költségek

A fuvarozók költségei 2025-ben várhatóan tovább emelkednek. A bérek növekedése, az üzemanyagárak volatilitása, az útdíjak emelkedése és a járművek fenntartási költségeinek növekedése mind nyomást gyakorol a fuvarozók profitabilitására.

A Portfolio.hu cikke szerint a magyarországi útdíjak 2024-ben 60%-kal emelkedtek [2]. Ez a drasztikus emelés jelentős többletterhet jelent a fuvarozók számára, amelynek nagy részét nem tudnak áthárítani a megrendelőkre. A bérek tekintetében a Makronóm Intézet elemzője szerint "kitarthat az erőteljes bérdinamika 2025-ben" [1]. Ez további költségnövekedést jelent a fuvarozók számára.

Szükséges fuvardíj emelés és érvényesíthetősége

A fenti tényezők alapján egyértelmű, hogy a magyar fuvarozóknak jelentős fuvardíj emelésre lenne szükségük ahhoz, hogy megőrizzék profitabilitásukat. A Trans.eu cikke szerint a harmadik negyedévben a nemzetközi fuvarozásban 6,8%-os, a belföldi fuvarozásban pedig 14,9%-os díjemelkedést regisztráltak [2]. Ez azonban messze elmarad a tényleges költségnövekedéstől, amely a nemzetközi fuvarozásban 10,2%-os, a belföldi szegmensben pedig 17,8%-os volt [2].

A szükséges fuvardíj emelés mértékét nehéz pontosan meghatározni, de a szakértők szerint legalább 15-20%-os emelésre lenne szükség. A kérdés azonban az, hogy ezt a fuvarozók érvényesíteni tudják-e a piacon. A csökkenő szállítási igények és az erősödő verseny miatt a fuvarozóknak korlátozott az alkupozíciójuk. A fuvarozók többsége továbbra is veszteséges.

A fuvardíj emelés érvényesíthetőségét tovább nehezíti, hogy a megrendelők is nehéz helyzetben vannak. A gazdasági bizonytalanság miatt sok vállalat igyekszik csökkenteni a költségeit, így a fuvarozási költségeket is. A fuvarozóknak tehát kompromisszumokat kell kötniük, és valószínűleg csak a szükséges fuvardíj emelés egy részét tudják érvényesíteni.

Összefoglalás

A magyar fuvarozók 2025-ben számos kihívással néznek szembe. A gazdasági bizonytalanság, a csökkenő szállítási igények, az emelkedő költségek és az erősödő verseny mind nehezítik a szektor helyzetét. A fuvarozóknak jelentős fuvardíj emelésre lenne szükségük, de ennek érvényesítése a piaci körülmények miatt korlátozott.

A magyar fuvarozási szektor jövője attól függ, hogy a gazdasági helyzet hogyan alakul, és hogy a fuvarozók mennyire tudnak alkalmazkodni a változó körülményekhez. A hatékonyság növelése, a digitalizáció és az innováció mind kulcsfontosságúak lesznek a sikeres működéshez. A szektor szereplőinek együtt kell működniük a kihívások leküzdésében és a fenntartható növekedés biztosításában.

Források:

[1] Két év vergődés után végre életerőt mutathat 2025-ben a magyar gazdaság - vg.hu

[2] A 60%-os útdíjemelés betett a magyar fuvarozásnak: további kapacitás-csökkenés várható 2025-ben - Trans.eu

[3] A magyar gazdaság öt meglepetése 2025-ben - Portfolio.hu

[4] Elemzők: 2025 sem hoz fordulatot a növekedésben, egyre nagyobb a baj - Portfolio.hu

[5] Közúti gépjárművek állománya – KSH

Megjegyzés: A cikkben szereplő adatok és információk a cikk írásakor (2025. január 5.) rendelkezésre álló információk alapján készültek. A gazdasági helyzet és a piaci körülmények gyorsan változhatnak, ezért a cikkben szereplő előrejelzések csak tájékoztató jellegűek.

Írta: Kis-Petik Ferenc ügyvezető, Tacho Center Kft.