Túlkapás a 45 órás pihenő ellenőrzése Spanyolországban? „Előbb-utóbb a bíróságok úgyis érvénytelenítik”
Murcia Szállítmányozási Szövetségek Föderációja kétségbe vonja, hogy a spanyol hatóságok az Európai Unió előírásai szerint tevékenykednek-e. A nemrégen közzétett heti szünet ellenőrzési jegyzőkönyve az (EK) 561/2006 sz. a járművezetők munka- és pihenő idejét szabályozó rendelet túlértelmezésének tűnik.
Március közepén, nem teljes egy hónappal a közlekedési törvényhez (ROTT) írt spanyol végrehajtási utasítás hatályba lépése után alig egy hónappal a spanyol közlekedési felügyelet (DGT) közzétett egy speciális jegyzőkönyvet. A Polgári Gárda hivatalnokai számára tartalmaz utasításokat, amely szerv végzi a közlekedés ellenőrzését a DGT számára. Manuel Pérezcarro Martín, a FROET szervezet főtitkára április elején felszólalt a tilalom és a közzétett jegyzőkönyv ügyében, egy kritikus bejegyzést téve közzé a szövetség honlapján.
A ROTT a szankciók rendszerében csak az (EK) 561/2006. sz. rendelet 8. cikk 6. és 8. bekezdésének megsértését vette figyelembe az Európai Bíróság 2017. december 20-i értelmezése után.
Ez nagyon sok kétséget kelt, és kiemeli ennek a normának a betarthatatlanságát, amelyet úgy tűnik az ágazat (a szállítmányozási - a szerk.) teljes nem ismerete diktált" - emeli ki Manuel Pérezcarro Martín.
A titkár kritizálja a jegyzőkönyvet, amely legalitás szempontból véleménye szerint kétséges. A jegyzőkönyv azt állítja, hogy a közúti ellenőrzéshez a járműnek le kell parkolva lennie, és a járművezető megtalálása után a hivatalnokok elvégzik a pihenő ellenőrzését. A 45 órás, vagy hosszabb pihenő esetén a szerveknek igazolást kell megkövetelniük, hogy a járművezető azt a fülkén kívül töltötte, vagyis szállodai számlát.
Pérezcarro Martín véleménye szerint ez egyértelmű túlértelmezés, mivel az uniós rendelet és az Európai Bíróság ítélete szerint "a járművezető nem veheti ki a rendszeres heti pihenő idejét a járművében".
Az előírások egy esetben sem határozzák meg, hogy a járművezető hol töltse a pihenő időt, sem pedig azt, hogy igazolnia kell, hol töltötte azt" - érvel a FROET főtitkára.
"Ez (a jegyzőkönyv, és a szervek belőle következő tevékenysége - a szerk.) kétségkívül alaptalan szankciókhoz fog vezetni, amelyeket előbb-utóbb a bíróság érvényteleníteni fog, bár addig a szállítmányozóknak viselni kell ennek a következményeit" - értékeli Pérezcarro Martín.
Probléma a járművezetők és a szállítmányozók számára
A murciai szövetség titkára véleménye szerint a heti pihenő tilalma a járműben a járművezető számára komoly problémát jelent a szállítmányozó és maga a járművezető számára is mindenek előtt azért, mert nincs meg a megfelelő infrastruktúra.
Európában nincs elegendő mennyiségű biztonságos pihenőhely, amelyek nyújtanák a két szolgáltatást, amelyek szükségesek a norma teljesítéséhez. Szükség van egy őrzött, biztonságos parkolóra, ahol a jármű és a rakomány védve van a lopástól, a potyautasok behatolásától vagy egyéb bűncselekményektől. Ezen felül hotelszobák sincsenek, amelyek szállást biztosítanának a rendszeres heti pihenő kivételének idejére" - kommentálja Pérezcarro Martín.
A titkár kiemeli a szállítmányozó felelősségét a szállított áruért. Egyúttal emlékeztet a Polgári Gárda figyelmeztetésére, amely a tilalom bevezetése következtében Spanyolországban a rakományok ellopásának számának növekedésével számol.
Forrás (teljes cikk): Trans.info