TSM-el kapcsolatos újabb információk!
Mai cikkünkben a TSM rendszerrel foglalkozunk! Valamint elmagyarázzuk a különbséget a kitereléssel járó (pl.: Lajtai) mérések, és a menet közbeni, TSM rendszer által végzett mérések közötti különbségre.
A TSM rendszer mérési szenzorai az aszfaltba vannak építve, és a VÉDA rendszerrel vannak összeköttetésbe. Amikor a jármű a TSM mérési szenzorain áthalad, méri az össztömegét és a tengelysúlyát is. Ezzel egy időben a VÉDA rendszer a rendszám felismerő rendszerével kikeresi a jármű tulajdonosát és a járműhöz tartozó össztömeg értékeket, valamint lézeres mérési rendszer méri a jármű szélességét és hosszúságát is. E közben előről, oldalról és hátulról is több kép készül a járműről és a vontatmányról is. A legvégén, pedig a vontatmány rendszámát is felismeri a rendszer és kikeresi az össztömeg adatokat és a tulajdonost. Amit tudni kell, hogy ezen rendszernek a hiba határa 5 %, mely a mért értékekből, korrekciós értékként levonásra kerül, ha a tengelyterhelése vagy az össztömege a járműnek így is az előírt felett van, akkor automatikusan a jármű tulajdonosának/üzembentartójának, bírság határozat kerül megküldésre.
Több kategóriának kedvezményei vannak, de ahhoz, hogy ezeket érvényesíteni tudják az ÚVR rendszerben a járműveket regisztrálni kell.
A magas hiba százaléknak köszönhetően kijelenthető, hogy egy 40 t maximum össztömegű szerelvénynél, a TSM rendszer akkor fog szabályszegést megállapítani, ha az össztömeg meghaladja a 42 t-t.
Viszont ezzel szemben a kitereléssel járó, össztömeg és tengely terhelés (pl. Lajta) ellenőrzéskor a készülék hibahatára nagyon alacsony, számokban kifejezhetően a korrekciós érték 200 kg, egy 40 t össztömegű járműnél.
Ezen kívül azt is figyelembe kell venni, hogy a 156/2009. évi Kormány rendelet ide vonatkozó változása okán a tolerancia 0, azaz nulla kg. Így lehet az, hogy ezen méréskor már néhány 10 kg össztömeg túllépés esetén is, bírságot szabnak ki.
Vegyünk egy példát, mely partnerünkkel történt. A Lajtai mérési ponton 40.260 kg össztömeget mért a hatóság. A korrekciós értéket kivonták így a mért érték az 40.060 kg. A szerelvény és annak vezetője, éppen az országot elhagyni akarta. A 60 kg túlsúlyért megfizettettek vele 11.000 Ft bírságot, valamint 10.000 Ft adminisztrációs költséget is, így a végösszeg 21.000 Ft lett. Ezen kívül a Lajta és a határ közti szakaszra kiadták neki az engedélyt a közlekedésre. Az engedélyért 1.400 Ft-t fizetett, és mivel a hatóság intézte az engedélyt így újabb 10.000 Ft adminisztrációs költséget számoltak fel. A partnerünk így fizetett 60 kg túlsúlyért a helyszínen, összesen, 32.400 Ft-t.
Amit még a TSM rendszerről tudni kell, hogy 2018.05.31-ig szabályszegés esetén is csak figyelmeztető végzést kap a tulajdonos vagy üzembentartó, valamint 2018.12.31-ig az alábbi engedményeket adta a hatóság, hiba százalékon felül:
- június 30. napjáig: azon elkövetett jogsértések esetén, amelyekben a túllépés mértéke nem haladja meg a 2%-ot
- július 1. napjától 2018. december 31. napjáig: azon elkövetett jogsértések esetén, melyekben a túllépés mértéke nem haladja meg az 1%-ot.
De közöljük, hogy ez csak a TSM rendszer által észlelt szabályszegésekre vonatkozik, és nem a kitereléssel járó, nem megállítás nélküli tengelyterhelés, vagy össztömeg túllépés esetében.
Kérjük,
amennyiben az önök cége "bírságtájékoztatót", vagy esetlegesen
bírságot kap, küldjék el az info@tachocenter.hu e-mail címre, az iratokat!