Újraindul a TSM-rendszer: Fokozott ellenőrzés és szigorúbb bírságolás várható

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) bejelentette, hogy néhány héten belül újraindul a TSM-rendszer (Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer) objektív bírságolási modulja. A rendszer korábban az érdekvédelmi szervezetek tiltakozása miatt került felfüggesztésre, de az ÉKM szerint az elmúlt hónapokban a mérőpontok felülvizsgálata és tesztüzeme megtörtént, így a rendszer megbízhatósága garantált.
Az újraindítás híre aggodalmat keltett a fuvarozók körében, akik tesztidőszakot és a bírságolás fokozatos bevezetését szorgalmazták. Az ÉKM azonban elutasította ezeket a kéréseket, azzal érvelve, hogy a mérőpontok megbízhatósága már bizonyított. A tárca ugyanakkor ígéretet tett arra, hogy csak azokon a TSM-pontokon indul meg az éles üzem, amelyek valóban megbízhatóan működnek, és bírságokat is csak olyan mérőpontokról fognak küldeni, amelyeknél a rendszer valóban túlsúlyos járművet detektált.
A TSM-rendszer célja a túlsúlyos járművek kiszűrése és szankcionálása, amelyek jelentős mértékben hozzájárulnak az utak állapotromlásához és a közlekedésbiztonság romlásához. A rendszer a járművek súlyát menet közben méri, és azonnali értesítést küld a közúti ellenőrzést végző egységeknek, ha túlsúlyt észlel. A hatóság törekszik az ellenőrzési háló teljes, országos lefedettségére, hogy a túlsúlyos járműveket objektív alapon, vagy megállítás útján tudják kiszűrni. Ez utóbbi főként a külföldi honosságú járművek hatékony szankcionálása miatt létfontosságú.
Az objektív méréseknél alkalmazott mérési hibahatár 10% lesz, amelyet mind össztömeg, mind tengelyek esetében alkalmazni fognak. Ez azt jelenti, hogy a rendszer minden TSM-mérést 10%-kal fog lefelé korrigálni. Amennyiben a korrekciót követően a jármű túlsúlyos, abban az esetben fogja a rendszer megállapítani a jogsértést, és az Építési és Közlekedési Minisztérium kiszabni a közigazgatási bírságot.
A bírsághatározatokat az ÉKM Közúti Közlekedési és Ellenőrzési Főosztály fogja kiküldeni, a közigazgatási bírságon felül túlsúlydíjat nem fognak megállapítani. Az érdekképviseletek ismét szorgalmazták a bírságriasztás bevezetését, véleményük szerint ugyanis a fuvarozókat értesíteni kellene arról, ha járműveiknél túlsúlyt detektáltak. A szaktárca szerint a felület akár ki is bővíthető egy regisztrációhoz kötött értesítési funkcióval.
A TSM-rendszer figyelembe veszi az érvényes közútkezelői hozzájárulásokat, amelyek lehetővé teszik bizonyos esetekben a megengedett súlyhatár túllépését. Fontos, hogy a fuvarozók a közútkezelői hozzájárulások érvényességére ügyeljenek, és az éves megújításról időben gondoskodjanak.
A rendszerben újonnan induló szabotázsfunkció révén objektív alapon tudják szankcionálni azokat, akik bizonyíthatóan megvalósítják "a tengelysúlymérő rendszer keretében végzett mérés eredményének befolyásolása" jogsértést. A hatósági cél az, hogy a TSM-mérőpontok nagy számú szándékos kikerülését visszaszorítsák. A 410/2007. Korm. rendelet 4. mellékletével meghatározott 300.000 forintos bírságot a jármű üzembentartóval szemben fogják megállapítani.
A szabotázsfunkció várhatóan azokon a pontokon lesz éles, ahol "közúti ellenőrzés" KRESZ-tábla előzi meg a TSM mérőpontot. Jellemzően ezeken a mérőpontokon záróvonallal vannak a sávok elválasztva, ezáltal biztosítva azt, hogy a jármű összes kereke a szenzorokon áthaladjon át. A KRESZ szabályainak betartása kiemelten fontos, különösen a záróvonal átlépésének tilalma.
A TSM-rendszer újra indulása jelentős változásokat hoz a fuvarozók számára. A fokozott ellenőrzés és a szigorúbb bírságolás várhatóan visszatartó erővel fog hatni a túlsúlyos járművekre, ami hozzájárulhat a közlekedésbiztonság javulásához és az utak állapotának megóvásához. Ugyanakkor fontos, hogy a rendszer megbízhatóan működjön, és a bírságokat csak indokolt esetben szabják ki. Az ÉKM nyitott a fuvarozóktól érkező visszajelzésekre, és ígéretet tett arra, hogy a rendszer működését folyamatosan figyelemmel fogja kísérni.
Források:
- MKFE
- ÉKM
Írta: Kis-Petik Ferenc ügyvezető, Tacho Center Kft.